Economie

Hoge waterstand speelt binnenvaart en verladers parten

Het binnenvaartschip ”Marchemos” van Daan Weijma (21) ligt nog steeds stil in Maasbracht. Wanneer hij zijn lading zand verder kan vervoeren, weet de schipper maandagmiddag nog steeds niet. „Ik mag nog steeds niet varen. Er is nog niets bekend over wanneer het weer kan. Ik ben wel aan boord, bezig met klussen.”

19 July 2021 17:03
Big bags met zand op de zomerdijk in de Willemspolder tussen Tiel en Echteld, tegen het hoge water in de Waal. beeld VidiPhoto
Big bags met zand op de zomerdijk in de Willemspolder tussen Tiel en Echteld, tegen het hoge water in de Waal. beeld VidiPhoto

Door de hoge waterstanden en drijvend afval in de rivier werd de Maas vorige week afgesloten voor verkeer. Voor Weijma zat er vrijdag niets anders op dan zijn schip achter te laten. Het weekend bracht hij door in zijn woonplaats, Werkendam.

De stremming van de Maas heeft een forse impact op de logistiek van ondernemers die gebruikmaken van goederenvervoer via de Nederlandse binnenwateren. Dat meldt verladersorganisatie Evofenedex maandag. „Ondernemers moeten op zoek naar alternatieve mogelijkheden om hun goederen te vervoeren, of het vervoer ervan uitstellen.”

Die alternatieven zijn voor zowel grote als kleine ladingen niet zo eenvoudig te vinden. „Voor kleine ladingen wordt nu gekeken naar vervoer over de weg en via het spoor. Maar die zitten al aan hun maximale capaciteit. Opschalen gaat niet zo snel”, aldus Pieter van Schaijk van Evofenedex. „Leden worden nu geconfronteerd met hogere kosten of langere wachttijden.”

Al is het water in de Maas aan het zakken, de toestand van de dijken in het zuiden van het land baart Rijkswaterstaat nog zorgen. De doorweekte waterkeringen kunnen namelijk zwakke plekken krijgen.

Op de rivieren de Waal, Rijn, IJssel en Lek stijgt het water maandag nog iets, maar de piek zal dinsdag voorbij zijn, zo verwachten Rijkswaterstaat en waterschappen.

Wat nog aan hinder van de andere rivieren valt te verwachten, vindt Van Schaijk lastig in te schatten. „Het blijft spannend. Ik verwacht nog wel dat het hoogwater gevolgen gaat hebben voor de komende dagen en weken. Nu zijn de stremmingen een uitdaging en als vervoer straks wel weer mogelijk is, wordt het een uitdaging om alle ladingen af te voeren. Daarnaast is het nog onzeker wat de schade is aan de waterwegen en waar de infrastructuur hersteld moet worden.”

Voor containertransport hebben de hoge waterstanden tot gevolg dat schepen minder vol geladen kunnen worden. Om bruggen te kunnen passeren kunnen schepen soms met twee lagen containers varen in plaats van met de gebruikelijke drie lagen.

Container Terminal Doesburg –gelegen aan de IJssel– kondigde vorige week al aan in zo’n situatie extra capaciteit in te zetten om transporten mogelijk te blijven maken. Schippers die kunnen varen, krijgen dan een hoogwatertoeslag.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer