Mediabedrijven willen gezamenlijk onderhandelen met techreuzen
Twaalf Nederlandse mediabedrijven willen gezamenlijk over hun zogeheten uitgeversrecht onderhandelen.
Dat bestaat sinds begin vorige maand toen een Europese richtlijn het voor nieuwsmedia makkelijker maakte om controle te krijgen over hoe hun berichten worden doorgeplaatst. Hoewel de mediabedrijven geen partijen noemen waar ze gezamenlijk mee willen onderhandelen, gaat het hoogstwaarschijnlijk om techbedrijven Facebook en Google.
Het zit mediabedrijven al langer dwars dat Google en Facebook doorverwijzen naar hun berichten en mede daardoor veel meer advertentie-inkomsten binnenhalen dan de nieuwssites en -zenders zelf. Het Nederlandse initiatief staat niet op zichzelf. Eerder kondigde een grote groep Deense mediabedrijven al aan samen te willen onderhandelen.
Naast NOS, NPO, Talpa en RTL hebben ook DPG Media, het moederbedrijf van onder meer de Volkskrant, het AD en Nu.nl, en Mediahuis, dat achter De Telegraaf, NRC en een reeks regionale kranten zit, zich aangesloten bij het initiatief. Ook de uitgevers van het Reformatorisch Dagblad, het Financieele Dagblad en het Nederlands Dagblad en tijdschriftenuitgevers als ONE Business en WPG Media doen mee.
De twaalf uitgevers en omroepen stellen nog wel enige tijd nodig te hebben om te onderzoeken of het lukt om tot gezamenlijke afspraken te komen. Dat wijten ze aan „de complexiteit van dit thema”.