„Grijskentekenplan treft ook ondernemers”
De coalitieplannen met het grijs kenteken zijn voor particulieren een enorme financiële slag die de minima in die groep niet te boven komen. Maar ook 200.000 à 300.000 ondernemers die nu nog denken buiten schot te blijven, kunnen erdoor in problemen komen, stelt voorzitter Hans Boutkam van de Stichting Belangen Grijskentekeneigenaren (SGB).
Het doel van de grijskentekenregeling -ondernemers die voor hun werk frequent goederen vervoeren, fiscaal tegemoetkomen- onderschrijft Boutkam voor de volle 100 procent. Dat de regering particulier grijsrijden wil verbieden, daar kan hij ook inkomen. Maar de manier waarop de coalitie dat wil doen, daarover is de SGB-voorzitter absoluut niet te spreken.
„Afschaffing van het grijs kenteken voor particulieren per juli 2005 betekent voor velen onder de 160.000 particuliere grijsrijders een enorme financiële strop. De WAO’ers, AOW’ers en eenverdieners met een groot gezin in die groep kunnen nu ternauwernood een auto met een grijs kenteken betalen. Zij zijn absoluut niet in staat om ongeveer vijf keer zo veel motorrijtuigenbelasting te betalen.
De overheid heeft in 1994 de grijskentekenregeling aangescherpt, maar is daarbij zo dom geweest de criteria aan het voertuig en niet aan de bestuurder te koppelen. Zo moest de auto een laadruimte van bepaalde afmetingen en geblindeerde achterramen hebben. Het is dus niet waar dat particulieren die zo’n auto hebben aangeschaft, fraudeurs zijn, zoals politici wel eens roepen. Je kunt hoogstens zeggen dat de regeling eigenlijk niet voor hen was bedoeld.”
De voorzitter van de belangenvereniging vindt het dan ook „onbehoorlijk” om de regels die de overheid zelf niet goed formuleerde, nu „plotsklaps” te wijzigen. „Op zijn minst is een overgangsregeling voor bestaande gevallen op zijn plaats.”
Coalitiewoordvoerster Nicolien van Vroonhoven-Kok (CDA) is het niet met hem eens. „Het hing al een hele poos in de lucht dat het oneigenlijk gebruik zou worden aangepakt. Een overgangsregeling is budgettair gewoon niet mogelijk.”
Kern van de nieuwe regeringsplannen met het grijze kenteken is dat mensen moeten aantonen dat ze ondernemer zijn, willen ze voor de regeling in aanmerking komen. Dat is geen probleem en dus verandert er voor ons niets, denken de meeste ondernemers, zegt Boutkam.
„Toch is dat maar de vraag. Want hoe definieert de coalitie het begrip ondernemer? In de stukken staat dat zo iemand in ieder geval 1225 uur per jaar moet werken. Dat is nogal wat. Haalt een marktkoopman dat? Zo nee, wat gebeurt er dan? En wat wil de regering met een vrouwelijke ondernemer die zwanger raakt en daardoor niet aan haar uren komt?”
Volgens Van Vroonhoven-Kok is de tijdseis helemaal niet aan de orde. „Ondernemers die grijs willen rijden, moeten een BTW-nummer hebben en echt een onderneming voeren. Dat is alles.”
Hoewel de koppeling van het grijze kenteken aan ondernemerschap op zichzelf logisch is, plaatst Boutkam ook daarbij kanttekeningen. „Wil de regering de regeling echt voor elke ondernemer laten gelden? Ik dacht dat zij vooral was bedoeld voor die eigen bazen die voor hun werk frequent goederen vervoeren. Waarom zou een notaris bijvoorbeeld een auto met grijs kenteken mogen hebben? Waarom mag een freelance fotograaf voordelig rijden met een enorme laadruimte waarin één Nikon-camera ligt?”
Van Vroonhoven-Kok is het daarmee eens, maar stelt dat het „een stap te ver was” om dit oneigenlijk gebruik op dit moment aan te pakken.
Invaliden worden in de nieuwe regeling waarschijnlijk ontzien. Zij mogen een wagen met grijs kenteken blijven rijden, om zodoende hun rolstoel of scootmobiel te kunnen vervoeren. De uitzondering strekt zich ook uit naar familieleden en vrienden van minder validen, mits zij hen regelmatig in de auto meenemen. Boutkam ziet hierin een nieuwe aanleiding voor oneigenlijk gebruik. „Particulieren die grijs willen blijven rijden, kunnen nu hun buurt ingaan, op zoek naar een gehandicapte die ze af en toe wegbrengen en ophalen.” Volgens Van Vroonhoven-Kok maken de regels dat zo goed al onmogelijk.
Om zijn bedenkingen kracht bij te zetten, wil Boutkam vanavond en morgen, wanneer er in de Kamer opnieuw over de kabinetsplannen wordt gediscussieerd, pamfletten met de standpunten van de stichting uitdelen. „Ik vind mijn drijfveer vooral in de mensen met een AOW’tje of een pensioentje die ik huilend aan de lijn krijg met de vraag: „Wat moet ik doen? Als de plannen doorgaan, kan ik geen auto meer rijden.””
De PvdA is al om en ook SP, SGP, CU, SP, GroenLinks en de LPF staan volgens Boutkam aan zijn kant. „Ik kom op dit moment vier stemmen tekort.” Volgens Van Vroonhoven-Kok zijn dat er te veel. „De hele coalitie zal morgen voor de nieuwe plannen stemmen en dan zijn ze een feit.”