‘Supermarkten juichen loslaten mondkapjesplicht toe’
Supermarkten juichen het toe als de mondkapjesplicht vanaf volgende week niet meer geldt. Ze merken dat het draagvlak voor de mondkapjes afneemt, zegt de directeur van supermarktkoepel CBL, Marc Jansen.
„Mondkapjes zijn de op een na meest gehate coronamaatregel; supermarkten merken een toename van irritatie bij klanten over de maatregel”, licht Jansen toe. „Ook voor de medewerkers van supermarkten is het belastend om de hele dag met een mondkapje op te werken.”
Het kabinet kondigt mogelijk vrijdagavond aan om de mondkapjesplicht gedeeltelijk af te schaffen vanaf 26 juni. De overheid wil ze dan niet meer verplichten op plekken waar 1,5 meter afstand kan worden bewaard. Daarom zullen supermarkten de 1,5 meter afstand actief blijven handhaven, vertelt Jansen. „Ook de kuchschermen en lijnen op de grond blijven, om mensen te helpen met afstand houden.”
Supermarkten laten nog altijd één klant per tien vierkante meter toe. Ze regelen dit met behulp van een maximumaantal karretjes en mandjes. „Ook roepen we mensen nog steeds op om alleen boodschappen te doen en op rustige momenten te komen,” zegt Jansen.
De CBL-directeur vindt het verder belangrijk dat klanten de aankomende tijd rekening houden met het jonge personeel dat vaak bij supermarkten werkt. „Jongeren zijn nog niet gevaccineerd, dus we verwachten van klanten, die vaak al gevaccineerd zijn, dat zij voldoende afstand houden van de jonge medewerkers, zodat zij veilig hun werk kunnen doen.”
Albert Heijn wacht de persconferentie af voordat ze uitspraken doet over het handhaven van coronamaatregelen. Jumbo zegt dat bij de supermarktketen „nog steeds sprake is van een mondkapjesplicht”.