Recensie: Bastiaan Stolk op de orgels van de Bovenkerk Kampen
Toen Bastiaan Stolk in 2016 door de EO werd uitgroepen tot ”Beste (amateur)organist van Nederland” verscheen kort daarop zijn debuut-cd: op het orgel in de Oude Kerk in Veenendaal. Nu, vijf jaar later, komt Stolk met zijn tweede, dik gesponsorde schijfje van de orgels in de Kamper Bovenkerk.
Asma’s ”Hollandse Rhapsodie” serveert hij met een flinke scheut Asma-enthousiasme. Deze eerste klap is een daalder waard. In diezelfde geest etaleert Stolk vervolgens de muziek die zijn voorkeur heeft. Met Regers variaties over ”Heil dir im Siegerkranz” deelt hij nog zo’n klap uit. Whitlocks ”Folk Tune”, het slot van Sonate 5 van Guilmant (Choral en Fugue) en de Toccata in c van Halsey krijgen eveneens het volle pond. ”Carillon” uit de ”24 Pièces en style libre” van Vierne (niet te verwarren met die van de Westminster) wordt eveneens stevig neergezet. Stolk dwingt respect af. Hij speelt beheerst, ondanks dat hij soms stevig uitpakt.
Geen dag zonder Bach, zal hij gedacht hebben. Preludium et Fuga in C (BWV 547) mag er zeker zijn. De vaart zit er goed in. Met Bachs ”Liebster Jesu” (BWV 731) en Willem Hendrik Zwarts ”O, Heil’ge Geest” etaleert Stolk de fluwelen kant van het Hinszorgel. Met een improvisatie over ”O hoogt’ en diepte” komt hij in wat impressionistisch vaarwater.
Een partita over Psalm 43 op het koororgel van Reil bevat zeker interessante delen, maar ook momenten waarvan er dertien in een dozijn gaan.
Bastiaan Stolk – orgel Bovenkerk Kampen; STH Records (1420232); € 14,90; bestellen: www.bastiaanstolk.nl