Bob-campagne komende 4 jaar nog te zien
De Bob-campagne waarin wordt gestimuleerd om zonder alcohol auto te rijden, is nog in ieder geval de komende vier jaar te zien. Voor die periode verlengen Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de drankenbranche hun samenwerking om te zorgen „dat iedereen veilig thuiskomt”.
Sinds de slogan „Bob jij of Bob ik?” in 2001 zijn intrede deed, is er tot 2017 een constante daling geweest van het aantal alcoholincidenten, aldus VVN. In 15 jaar is het aantal automobilisten dat met te veel drank op achter het stuur zit, meer dan gehalveerd. Toch zag VVN bij de laatste meting in 2019 weer een lichte stijging van het aantal alcoholgerelateerde verkeersincidenten.
Reden voor de importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en VVN om de Bob-campagne door te zetten. Sinds 2015 is de slogan veranderd naar „Ben je Bob, zeg het hardop”, om zo te stimuleren vooraf op een feestje kenbaar te maken dat je nog moet rijden. Die boodschap wordt de komende jaren doorgezet om „het niet drinken als je nog moet rijden makkelijker bespreekbaar en tot een zeer breed gedragen norm” te maken.