Kerk & religie

Prof. dr. F. van der Pol: Dit gaat over omgang met Schrift

Prof. dr. F. van der Pol liet zaterdag weten dat hij zijn lidmaatschap van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV) opzegt. „Dit gaat over iets essentieels: het omgaan met de Schrift.”

Prof. dr. F. van der Pol, emeritus hoogleraar kerkgeschiedenis aan de Theologische Universiteit Kampen. beeld RD, Anton Dommerholt
Prof. dr. F. van der Pol, emeritus hoogleraar kerkgeschiedenis aan de Theologische Universiteit Kampen. beeld RD, Anton Dommerholt

Wat is precies uw motivatie voor dit besluit?

„De vraag hoe de kerk kan aansluiten bij de huidige cultuur krijgt binnen de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt zo veel aandacht, dat de kern van het geloof vervaagt. De cultuur nestelt zich in de kerk. De prediking wekt bij ons in toenemende mate vervreemding. De taal van buiten wordt sturend voor binnen. Dat zorgt voor een kaalslag van de gereformeerde geloofstaal. Het spreken over wedergeboorte, bekering, oordeel, Bijbels schuldbesef, levensvernieuwing, heiliging, allemaal als vruchten van Christus’ werk, vlakt af en verdwijnt steeds meer.”

Vormt de besluitvorming over vrouwelijke ambtsdragers de druppel?

„Die is een symptoom, evenals het liturgische experiment, namelijk de overtrokken aandacht voor vormgeving. Met het wegvallen van de reguliere catechismusprediking komt de totale geloofsinhoud niet meer aan bod. De sturing van een uitgebalanceerd leerboek verdwijnt. Juist door prediking over de Drie Formulieren van Enigheid komen kernbegrippen –verkiezing, zonde, genade– aan bod.”

Waarom neemt u deze stap nu, en niet na de synodebesluiten in 2017 of 2020?

„In 2017 was de zaak nog vlottend. De generale synode van 2020 in Goes ligt nog niet zo lang achter ons. Die beoordeel je. De doorwerking en de doorlichting ervan bevestigt mij erin dat de synodebesluiten niet Schriftuurlijk zijn, de eenheid aantasten en dat beide standpunten Bijbels gezien niet naast elkaar kunnen bestaan. De Bijbel is helder in zijn spreken over Adam en Eva, de zondeval, de scheppingsorde. Deze zaken vormen, samen met wat Paulus schrijft, een Bijbelse werkelijkheid. Die kun je niet zomaar cultuurgebonden noemen. Dan leg je een hermeneutisch raster over het spreken van de apostel. Heb ik die bevoegdheid? Nee. Ik moet daar afblijven en gehoorzaam en bescheiden mijn weg gaan.”

Uw verhuizing naar Hattem vorig jaar speelt ook een rol.

„Het attest dat ik in Hattem-Centrum zou gaan inleveren, lag negen maanden in mijn bureaula. Hattem-Noord beriep een vrouwelijke predikant nog voordat de synode een besluit genomen had. Hattem-Centrum, waar ik bij hoor, toonde zich tevreden met de behandeling van haar revisieverzoeken door de generale synode in Goes. Eind maart is dat door de kerkenraad gecommuniceerd. De kerkenraad vindt dat de visieverschillen kanselruil in Hattem en ruilbeurten in de classis niet mogen frustreren.

We hebben besloten ons attest niet hier in te leveren. Mijn vrouw en ik luisteren al jaren naar kerkdiensten van de Gereformeerde Kerken Nederland (GKN), in Hardenberg. Daarom sluiten wij ons aan bij dit kerkverband. Het zijn dus ook lokale ontwikkelingen die ons tot een keuze dwongen.”

Waarom schrijft u zich over naar de GKN?

„Omdat in de prediking de band met God door Christus centraal staat. Vormgeving mag dat niet wegdrukken. We hebben de keuze weloverwogen gemaakt.”

Had u uw invloed niet blijvend willen aanwenden binnen de GKV?

„Ik kan zeggen dat ik daar weinig tot niks van verwacht. Ik zie een volhardend aanpassen van de kerk aan de cultuur. Ik houd niet van kwesties en ruzies, heb ik al eens eerder gezegd, maar dit is essentieel. Dit gaat over het omgaan met Schriftgegevens. Blijkbaar weten wij meer dan Paulus. Mensen stellen 2000 jaar christendom ter discussie.

Als iets niet Bijbels is, terwijl de synode en de lokale kerkgemeenschap zeggen dat het wel Bijbels is, scheiden de wegen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer