Zeelandbrug geen ongevalstopper
Een toppositie in de top-10 van ongevallen neemt de Zeelandbrug niet in. Toch is rijden over de brug niet ongevaarlijk, zeker niet voor wie het minder nauw neemt met de regels.
Trajectcontrole moet daarom helpen de snelheid van het wegverkeer omlaag te krijgen en de verkeersveiligheid te vergroten. Sinds vrijdag draait het systeem op volle toeren.
De trajectcontrole is een van de drie maatregelen die de eigenaar van de weg over de brug, de provincie Zeeland, neemt om het weggedeelte veiliger te maken. Bij de renovatie enkele jaren gelden werden al barriers, een soort betonnen randen, geplaatst naast de rijbaan. Bovendien werd een inhaalverbod ingesteld.
Desondanks gebeurden er in de achterliggende vijf jaar veertig ongelukken op de brug en de weg ernaartoe. De helft daarvan had plaats op de oeververbinding zelf. Er vielen twee doden en zes gewonden. Dat aantal is verhoudingsgewijs niet buitensporig, zegt gedeputeerde T. Poppelaars (Verkeer). Toch is er volgens hem voldoende aanleiding om de brug als eerste in Zeeland te voorzien van een trajectcontrole. Niet alleen is de brug betrekkelijk smal en zijn er geen uitwijkmogelijkheden, ook kost het hulpdiensten relatief veel tijd om de plaats van het ongeval te bereiken.
Poppelaars verwacht dat door de trajectcontrole het verkeer zich beter aan de maximumsnelheid zal houden. Die is vastgesteld op 80 kilometer per uur. De achterliggende maanden, toen het systeem door leverancier Siemens werd getest, pasten veel automobilisten hun snelheid al aan. Metingen op trajecten waar trajectcontrole al is ingevoerd, wijzen uit dat het aantal snelheidsovertredingen terugloopt tot minder dan 1 procent.