Laagsteprijsgarantie, kan een winkel die belofte waarmaken?
De ene zaak wil zich onderscheiden met een speciale service, de andere probeert klanten te trekken met een garantie op de laagste prijs. Maar kan een zaak er wel voor instaan dat de klant bij hem altijd het voordeligst uit is?
De Consumentenbond nam de laagsteprijsgaranties bij supermarkten, meubelzaken en reisbureaus eens kritisch onder de loep: maken zij deze belofte aan de klant wel waar? Geen enkele supermarkt is altijd de goedkoopste voor alle producten, concludeerde de bond vorige week. Garanties op de laagste prijs geven vind de bond „vaak onzinnig en oneerlijk.”
Ook bij winkels met baby-artikelen nam de Consumentenbond de proef op de som. Babypark en Baby-Dump –in handen van dezelfde eigenaren– kregen eveneens bezoek. „Bij Babypark winkel je altijd het goedkoopst. Heb je elders een product goedkoper gezien? Laat het ons weten, en je krijgt het product voor dezelfde prijs”, zo vermeldt de website van Babypark.
Autostoeltje
Een onderzoeker ontdekte dat een autostoeltje bij een concurrent dertig euro goedkoper was. Hij deed zich voor als een klant die het kinderzitje wilde kopen en wees op de prijs van de concurrent. Zonder discussie bood zowel Babypark als Baby-Dump de mysteryshopper het stoeltje voor dertig euro onder de winkelprijs aan.
Daarop vroeg de Consumentenbond of de winkels de prijs voor het zitje in de webwinkel en in de fysieke winkels zouden aanpassen. Nee, luidde de reactie.
„De prijzen aanpassen gaat zomaar niet”, reageert eigenaar Arie Timmer dinsdag. Dan moeten ook alle etiketten op het schap en de codes in de fysieke winkels in korte tijd worden aangepast. „Dat is niet te doen”, zegt hij, doelend op de 25 filialen die Babypark en Baby-Dump gezamenlijk tellen.
De Consumentenbond geeft volgens hem een te eenzijdige uitleg aan het begrip laagsteprijsgarantie. „Wij screenen op voorhand de prijzen in de markt omdat we willen voorkomen dat klanten bij concurrenten lagere prijzen tegenkomen. Maar glipt er toch iets tussendoor, dan kunnen wij dat corrigeren door de klant een lagere prijs aan te bieden. Zo zien wij de garantie.”
Het kan namelijk gebeuren dat een concurrent nog maar net de prijs voor een bepaald baby-artikel heeft verlaagd, terwijl Babypark of Baby-Dump daarvan nog niet op de hoogte is, licht Timmer toe.
Hoop werk
Het controleren van prijskaartjes bij anderen is een hoop werk. „Wij onderzoeken dagelijks de prijzen bij andere aanbieders. Dat gaat per serie artikelen, wij verkopen duizenden producten.”
De controles zijn deels geautomatiseerd en deels handmatig werk. „Dat gebeurt nauwgezet. We doen onze uiterste best om prijzen goed in de gaten te houden, maar het zijn wel enorme klussen. We kijken bijvoorbeeld of het wel exact hetzelfde product is en of de kleuren niet zijn uitgelopen.”
Bij de babywinkels worden wekelijks prijsaanpassingen gedaan. Dat kan gaan om een verlaging, maar ook om verhogingen vanwege schommelingen in de markt, aldus Timmer.
Met de prijsbelofte zou hij zeker geen oneerlijke reclame willen maken, benadrukt hij. „Iedere week zijn er wel een aantal klanten die een beroep op de garantie doen. Klachten over ons prijzenbeleid zijn mij niet bekend, we horen juist positieve geluiden. Als we negatieve reacties zouden krijgen, zouden we er snel mee stoppen.”
Klanten trekken
Volgens retaildeskundige Paul Moers komt de laagsteprijsgarantie toch vooral neer op het willen trekken van klanten. „Vaak gelden er beperkingen op de garantie. En in deze snel veranderende wereld is het volstrekt onmogelijk om de belofte van de voordeligste prijs volledig na te komen, ook als je veel marktonderzoek doet. Er komen telkens webshops bij, er zijn duizenden aanbieders op de markt. Dan is er altijd wel één goedkoper.”
Hoewel zaken met de laagsteprijsgaranties doorgaans ook lage bedragen aanhouden en Moers goede intenties niet wil ontkennen, vindt hij de garantie hoofdzakelijk toch vooral „een geweldig klantenlokkertje.”
De kritische consument die geen eurocent te veel wil betalen, kan volgens Moers het beste zelf prijzen vergelijken in plaats van een winkel „op zijn blauwe ogen te geloven.”