KHN: vroege terrassluiting zorgt voor verplaatsing naar parken
De vroege terrassluiting zoals het demissionair kabinet nu heeft aangekondigd werkt de verplaatsing naar parken alleen maar in de hand. Dat zegt Dirk Beljaarts, directeur van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). „Mensen zullen toch samenkomen en zich verspreiden. Ik denk dat het heel naïef is dat het kabinet denkt dat mensen dan naar huis gaan. Het is nog net op tijd om in de supermarkt een kratje bier te halen en naar het park te gaan.”
Cafés en restaurants mogen hun terrassen zoals verwacht vanaf woensdag 28 april weer openen, maar alleen tussen 12.00 en 18.00 uur. Dan zal er volgens Beljaarts een geforceerd moment ontstaan, een beetje net zoals vroeger bij de Engelse pubs die om 23.00 uur dichtgingen. „Dit is geen echte oplossing, je verplaatst het probleem naar een plek zonder toezicht. Het kabinet zit echt in een tunnelvisie waar men toch niet uit durft te komen”, vindt Beljaarts.
Met de voorgestelde tijden missen horecaondernemers volgens Beljaarts het ochtendpubliek dat koffie en appeltaart komt nuttigen. Ook loopt de horeca zo het diner mis. „Daar hangen we de vlag niet voor uit.”
Per terras zijn maximaal vijftig gasten toegestaan. Aan een tafel mogen maximaal twee mensen zitten, tenzij iedereen tot hetzelfde huishouden behoort. De tafels moeten op 1,5 meter afstand van elkaar staan, tenzij er schermen tussen worden gezet. Gasten krijgen vooraf een checkgesprek, worden geregistreerd en moeten reserveren. Dat laatste mag ook ter plekke.
Daarnaast heeft de Tweede Kamer via een motie het kabinet verplicht om de ruimte eerlijk te verdelen, maar dat is ook nog niet aan de orde voor de horeca, zegt Beljaarts. „De retail kan bijna als vanouds opereren, en we vinden ook dat dat moet, maar de horeca bestaat niet uit de terrassen alleen.” Woensdagavond zit KHN opnieuw met het kabinet om tafel om verdere mogelijkheden te bespreken.
Toch klinken er in de horecawereld ook optimistische geluiden als gevolg van de door het kabinet aangekondigde versoepelingen. Heineken begon meteen met een nieuwe reclamecampagne, gericht op het eerste biertje dat mensen straks weer op een terras kunnen drinken. „We willen hiermee laten zien dat, uiteraard op gepaste afstand, vrolijkheid aanstekelijker is dan dat vervelende virus. Als we dat met z’n allen op verantwoorde wijze doen is de weg omhoog weer ingezet. Dat is goed voor de moraal maar zeer zeker ook voor de noodlijdende horeca”, legt marketingdirecteur Els Dijkhuizen uit. De brouwer kondigde ook aan samen met groothandel Sligro klaar te staan om alle horecagelegenheden met Heineken, Amstel of Brand op de tap op tijd te voorzien van bier. In een week zullen meer dan 8000 zaken met een terras worden bevoorraad.