Pleidooi voor meer en snelle treinen van Randstad naar Ruhrgebied
De treinverbinding tussen de Randstad, Arnhem en het Duitse metropoolgebied Rhein-Ruhr moet sneller, betrouwbaarder en frequenter worden. De spoorcorridor verbindt meer dan achttien miljoen mensen aan beide zijden van de grens. Nu worden er nog heel veel autokilometers gereden en zakenvluchten gemaakt, terwijl de trein een prima en klimaatbestendiger alternatief is.
Dat schrijven de metropoolregio’s Amsterdam en Arnhem-Nijmegen, de provincies Utrecht en Gelderland, de regio Foodvalley, Euregio Rijn-Waal, de NS en reizigersvereniging Rover dinsdag in een brief aan Herman Tjeenk Willink, informateur van het nieuwe kabinet. De briefschrijvers, die zichzelf een brede coalitie noemen, willen dat het kabinet investeert in de treincorridor en dat er samen met de brede coalitie plannen worden gemaakt.
Nu rijdt er maar eens in de twee uur een snelle intercity vanuit Nederland naar Frankfurt. Overstappen naar andere bestemmingen in Duitsland is zeer tijdrovend. Op het traject tussen de Randstad en het Ruhrgebied rijden ook nog eens veel verschillende soorten treindiensten, die allemaal een andere snelheid aanhouden. Duitsland is bezig om in Duisburg een spoorknooppunt te bouwen voor snel internationaal treinverkeer en Nederland zou daar nu op moeten aansluiten, vinden de briefschrijvers.
Hubert Bruls, burgemeester van Nijmegen en voorzitter van de Groene Metropoolregio: „Investeren in goede verbindingen maakt het mogelijk de spoorcorridor te ontwikkelen naar het niveau van een Europese hoofdcorridor. Dat versterkt het economisch potentieel van de topregio’s in beide landen.” De briefschrijvers wijzen er bovendien op dat er de komende jaren heel veel woningen tussen de Randstad en de grens gebouwd gaan worden. „Met investeringen in het spoor voorkomen we dat het wegverkeer helemaal dichtloopt”, aldus Bruls.