Worstelen met de grillen van de markt
Een geitenhouder hoeft niet van geitenkaas te houden. Net zomin als een akkerbouwer die prei en kolen teelt hier per se een fan van is.
In die zin is ”Bij de boer” wel wat romantisch. De elf Vlaamse ondernemers die in dit boek hun familierecepten delen, beperken zich namelijk tot hun belangrijkste product. Maar verder is de sfeer nuchter. De boeren verbloemen niet dat het hard werken is om het hoofd boven water te houden. Tegelijk geven ze iets door van wat hen motiveert om het vol te houden.
Boerenwijsheden ontbreken niet. Geitenhouder Marc De Maesschalk vertelt over de knuffeldieren van zijn kinderen. „De eerste keer dat zo’n dier stierf of geslacht moest worden, zaten ze in zak in as.” Maar daar leer je van. „In die zin is opgroeien op een boerderij een soort psychologische test.”
Een rode draad in het boek is de worsteling met de grillen van de markt. Beter gezegd: van de consument. Wat als jonge mensen geen aardappels kopen in een stoffige loods? Dan begin je een landwinkel. Wat als consumenten opeens foto’s van hun maaltijden gaan maken voor Instagram? Dan ga je als tomatenteler op zoek naar rassen die niet alleen lekker maar ook fotogeniek zijn.
Bij de boer. Verhalen en recepten van trotse boeren, Sophie Dejaegher; uitg. Manteau; 240 blz.; € 27,50