Binnenland

Samen tegen geluidsoverlast op dijken

Een dijk waar genoeg ruimte is en waar iedereen rekening houdt met elkaar. Dat moet de gezamenlijke aanpak van (geluids)overlast op de dijken langs de Lek en de Linge bewerkstelligen. Waterschap Rivierenland, politie Midden-Nederland, motorrijdersvereniging KNMV en gemeente Vijfheerenlanden slaan de handen ineen.

André Bijl
9 April 2021 17:37
beeld André Bijl
beeld André Bijl

„Het probleem van geluidsoverlast speelt al jaren. Zodra het mooi weer wordt, trekken motorrijders er massaal op uit”, zegt Indira Scholtmeijer van gemeente Vijfheerenlanden. Het geluid dat de motoren produceren leidt tot klagende voetgangers en zorgt ervoor dat fietsers op de smalle dijken in de knel komen. Omwonenden klagen steen en been.

Vandaar dat op sommige plaatsen rigoureuze maatregelen worden genomen. „Aan de overkant van de Lek, bij Lopik, is een stuk dijk voor motoren afgesloten. Zover wilden we hier niet gaan.”

Toch kwam ook gemeente Vijfheerenlanden in actie, zeker nadat inwoners in Lexmond hun zorgen bij de wijkambassadeur aankaartten, er een handtekeningenactie werd gestart en inwoners van Ameide een actiegroep oprichtten. „We wilden wat doen, maar het was lastig hoe we dat aan moesten pakken”, verklaart de gemeentewoordvoerder. „De dijken zijn niet van ons, maar eigendom van het waterschap. Bovendien is het voor de politie vaak lastig om overtredingen te constateren. Daar komt bij dat er in Nederland geen APK geldt voor motoren. Al wordt er wel over nagedacht om dat in de toekomst in te voeren.”

Omdat dat een langetermijnmaatregel is, bleken waterschap en politie bereid om met de gemeente te onderzoeken wat op korte termijn mogelijk is. „Alle partijen vinden het onderwerp wel degelijk belangrijk.” Dat heeft geleid tot een brede aanpak, waarbij het ministerie en onderzoeksorganisatie TNO de normen voor geluidsoverlast laten onderzoeken. „Wanneer spreken we van overlast? In coronatijd zitten veel mensen thuis en wordt alles uitvergroot. Vandaar dat we objectieve normen nodig hebben.”

H

errie

De gemeente levert haar bijdrage door borden op de dijken te plaatsen om motorrijders en fietsers op te roepen niet in groepen te rijden en snelheid en geluid aan te passen. „Het gaat erom dat weggebruikers rekening met anderen houden”, zegt Scholtmeijer. Ze benadrukt dat de actie niet alleen is gericht op motorrijders. „Ook cabriolets, toerende wielrenners of wandelaars kunnen anderen hinderen. Dat merken we aan de reacties op sociale media: die gaan niet alleen over motorrijders.”

Aan de vooravond van het recreatieseizoen werd op de Lekdijk bij Lexmond onlangs een grote handhavingsactie gehouden die juist wél op motorrijders was gericht. Dat leverde tien bekeuringen op vanwege geluidsoverlast. Enkele bestuurders mochten hun tocht niet vervolgen. „Het ging vooral om bewustwording. Dat motorrijders bijvoorbeeld niet te langzaam rijden, daardoor ontstaat namelijk de nodige herrie”, zegt Scholtmeijer.

Opmerkelijk is dat ook motorrijdersvereniging KNMV bij het project is betrokken. „De belangenvereniging vindt het vervelend dat motorrijders als groep in een kwaad daglicht worden gesteld.”

Op haar website vraagt de vereniging haar leden hun gezond verstand te gebruiken. „Vermijd drukke toeristische plekken en stel een gedragscode op als je in een grote groep rijdt.” Geluidsoverlast is volgens de KNMV vooral een maatschappelijk probleem: „Het is een kleine groep asociale motorrijders die een grote groep welwillenden een slechte naam bezorgt.”

Inmiddels krijgt Vijfheerenlanden steun bij haar aanpak. „Gemeenten willen zich bij ons aansluiten”, zegt Scholtmeijer. „Culemborg gebruikt inmiddels dezelfde borden, in de Krimpenerwaard is men er ook mee bezig en in Molenlanden zijn vragen aan B&W gesteld. Hoe meer gemeenten meedoen, hoe beter het is. Zo kunnen we een vuist maken naar de landelijke politiek.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer