Treinfanaten bereiden komst nachttrein Amsterdam - Praag voor
Een groepje treinfanaten en andere liefhebbers van het spoor bereiden de komst voor van een nachttrein die gaat rijden tussen Brussel en Praag, met Amsterdam, Berlijn en Dresden als tussenstops. Daarmee wordt het in 2022 wellicht mogelijk om ’s avonds in de hoofdstad in te stappen, om de volgende ochtend in Praag te arriveren. „Ideaal voor stedentrips en zakelijke afspraken”, aldus de initiatiefnemers.
Het gaat om een project van vervoerder RegioJet en European Sleeper, een „beweging die de nachttrein terug op de Europese kaart heeft gezet”. Naar eigen zeggen gaat het om belangengroepen, activisten, treinenfans, politici en kleine - en middelgrote ondernemingen die „hun nek hebben uitgestoken voor de nachttrein”.
Met de nachtverbinding steunt European Sleeper, opgericht in januari 2021, „de ontwikkeling van milieuvriendelijk vervoer per nachttrein”, als alternatief voor vliegreizen. De treinen bieden zowel zit- als slaapplaatsen en reizigers zijn voorzien van gratis internet en koffie. Een aanvraag om opgenomen te worden in de dienstregeling volgt binnenkort, zegt een van de initiatiefnemers van de organisatie, Chris Engelsman. Dat wordt geen sta-in-de-weg, denkt hij. „Nee hoor, dat is een formaliteit.”
De organisatie heeft de ambitie om een netwerk van nachttreinen op te zetten vanuit Nederland en België naar belangrijke bestemmingen in Europa. Engelsman groeide op in Utrecht vlakbij het spoor en zag vaak de nachttrein uit Moskou voorbijkomen. „Ik was gefascineerd door sommige coupés. Ik heb European Sleeper opgericht samen met Elmer van Buuren. Die wilde als kind al spoorwegdirecteur worden.”
Concurreren met vliegtuigen zal goed te doen zijn, denkt Engelsman. „Op vliegtickets zitten vaak verborgen kosten. Verder bespaar je een hotelovernachting uit in de trein”, aldus Engelsman, die denkt dat een treinkaartje „50, 60 of 70 euro” zal kosten, inclusief een bed.