OV wil vernieuwingen als staatssteun wordt verlengd en uitgebreid
Het openbaar vervoer van na de coronacrisis moet bijdragen aan het beter spreiden van reizigers, betalingen via de bankpas of telefoon accepteren en groener worden. Dat is een greep uit de toekomstplannen die branchevereniging OV-NL vrijdag presenteerde. De ideeën moeten het huidige kabinet ervan overtuigen de financiële steun aan het openbaar vervoer te verlengen. Op langere termijn vraagt de vervoerssector ook extra investeringen aan het nieuwe kabinet. Als die steun uitblijft zijn „draconische” maatregelen onvermijdelijk, waarschuwt Pedro Peters, voorzitter van OV-NL.
De beschikbaarheidsvergoeding, waardoor bedrijven in het openbaar vervoer 93 procent van hun kosten vergoed krijgen, moet tot en met volgend jaar worden verlengd, vindt OV-NL. Die regeling is nu toegezegd tot en met het derde kwartaal van dit jaar. Ook vraagt het ov 3 miljard euro extra per jaar om achterstanden in onderhoud in te lopen en moet de btw op openbaar vervoer de komende tijd worden teruggebracht van 9 procent naar nul. Op langere termijn verlangt de belangenbehartiger van het ov een btw van 6 procent.
Als het kabinet de beschikbaarheidsvergoeding niet verlengt, dan is het openbaar vervoer volgens Peters genoodzaakt om 30 tot 40 procent kleiner te worden. Bovendien zullen de tarieven dan omhoog moeten en wordt er bezuinigd op de sociale veiligheid op stations. Met extra staatssteun moet de overheid „voorkomen dat het ov op slot gaat terwijl Nederland van het slot gaat”, zegt Peeters.
Vorige maand maakte de NS bekend dat het bedrijf tot 2025 een verlies van ruim 2,6 miljard zal lijden vanwege de coronacrisis. Het spoorwegbedrijf vervoert sinds de pandemie minder mensen dan normaal en verwacht dat het aantal reizigers pas vanaf 2025 zal aantrekken. Jaarcijfers van streek- en stadsvervoersbedrijven worden om concurrentieredenen niet geopenbaard.