Privacywaakhond bezorgd over hoge aantal klachten, enorme wachtrij
Het aantal privacyklachten dat de Autoriteit Persoonsgegevens vorig jaar ontving, kwam net als een jaar eerder uit op een zorgelijk hoog niveau. Dat stelt de privacywaakhond vrijdag in een persbericht. „De wachtrij is inmiddels onwaarschijnlijk hoog opgelopen. Er zijn nog 9800 wachtenden voor u”, aldus AP-voorzitter Aleid Wolfsen.
In 2018 kreeg de AP nog 15.600 klachten binnen, maar in 2019 steeg dat aantal explosief met 79 procent naar 27.850. Vorig jaar kwamen er 25.590 klachten binnen bij de waakhond.
Hoewel slachtoffers na een privacyovertreding op de AP aangewezen zijn, kan die hen vaak niet helpen op de manier waarop zij recht hebben, stelt de privacywaakhond zelf. Het duurt gemiddeld zes maanden voordat de AP kan beginnen met de behandeling van een klacht. „Wij kunnen onze beschermende taak nu onvoldoende uitvoeren. Door het gebrek aan budget en menskracht kunnen we slachtoffers pas veel te laat en vaak ook niet genoeg helpen”, aldus Wolfsen.
Wolfsen noemt de achterstand pijnlijk. „Stel je voor dat jij onterecht op een lijstje gezet bent waardoor je geen lening meer kunt krijgen, dat jij online aan de schandpaal genageld bent of dat jouw medische gegevens op straat liggen. Dan kun je niet een half jaar wachten in een rij met 9800 anderen.” De voorzitter zegt dat de AP wel probeert de ernstigste klachten er tussenuit te pikken. „Maar met zó veel klachten en zo weinig mensen om ze af te handelen lukt dat helaas lang niet altijd. Dat gaat ons aan het hart, want we zien hoezeer mensen geraakt worden.”
Achter elke klacht kan een drama schuilen, met per geval vele slachtoffers, zegt Wolfsen. „Ons onderzoek naar de Belastingdienst bijvoorbeeld begon met een melding van iemand die zei: ‘Ik heb het gevoel dat ik op het verkeerde lijstje sta.’ Toen wij daar onderzoek naar deden, bleek dat de Belastingdienst persoonsgegevens op een discriminerende manier verwerkte. Die klacht was het topje van een ijsberg.”
Een deel van de klachten die de waakhond vorig jaar binnenkreeg, had te maken met het coronavirus. Zo werd er geklaagd over werkgevers die de temperatuur van werknemers opnamen of coronatesten afnamen bij werknemers, scholen en universiteiten die digitaal surveilleerden bij tentamens en het plan van het kabinet om telecombedrijven te verplichten telecomdata over hun klanten te delen. Deze klachten leidden onder meer tot een onderzoek naar het opnemen van de temperatuur van werknemers van twee bedrijven. Die ondernemingen waren volgens de AP in overtreding.