Politiek

VVD en CDA willen niets weten van kilometerheffing

De partijen kijken liever naar alternatieven zoals het spreiden van werktijden en meer thuiswerken.

Redactie economie
11 March 2021 10:27
beeld ANP, Robin van Lonkhuijsen
beeld ANP, Robin van Lonkhuijsen

Dat werd duidelijk tijdens een debat dat woensdag werd georganiseerd door Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Natuur & Milieu. De transporteurs zijn net als partijen als GroenLinks, D66 en ChristenUnie wél voorstander van de kilometerheffing.

Voorstanders van een algemene heffing vrezen dat de filedruk weer flink gaat toenemen wanneer het coronavirus is bedwongen. „De VVD is de partij voor in de file blijven staan”, zei Pieter Grinwis namens de ChristenUnie. De economische schade door vertragingen in het vrachtverkeer op het hoofdwegennet werd door onderzoeksbureau Panteia in 2019 becijferd op 1,5 miljard euro.

D66 wees erop dat files naast economische schade ook nadelig zijn voor de gezondheid en de natuur. Samen met GroenLinks en de ChristenUnie wil de partij naast een kilometerheffing voor alle personenauto’s ook geld steken in het openbaar vervoer en andere alternatieven. De VVD wil meer investeren in het wegennet.

De kilometerheffing voor vrachtwagens komt er in ieder geval, per 2023. De partijen verschillen wel van mening over hoe hoog de tarieven moeten worden.

Doordat mensen vanwege de coronapandemie minder de weg op gaan, is de verkoop van brandstof voor het wegvervoer vorig jaar gezakt naar het laagste niveau sinds 1989. Dat meldde autobranchevereniging BOVAG.

Vorig jaar werd volgens BOVAG iets meer dan 12 miljard liter diesel, benzine en lpg voor het wegvervoer getankt. Op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) concludeert BOVAG dat het daarmee om een historisch laag niveau gaat.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer