KPN moet reclame rectificeren
KPN moet in de landelijke dagbladen en op zijn website reclame-uitingen voor vaste telefonie rectificeren. Concurrent Tele2 reageerde vrijdag verheugd op het vonnis.
De rechtbank in Den Haag deed vrijdag uitspraak in een kort geding dat door Tele2 was aangespannen. Volgens de rechter heeft KPN ten onrechte beweerd dat zijn dienstverlening door het instellen van voordeelnummers goedkoper zou zijn dan die van Tele2. Het telecomconcern liet daarbij de kortingsregelingen van zijn rivaal achterwege.
Ook werd volgens Tele2 in wervingscampagnes van KPN de suggestie gewekt dat KPN grotere gebieden hanteerde voor lokaal bellen en dat Tele2 starttarieven berekende voor gesprekken die niet tot stand waren gekomen. Daar moet het concern nu ook mee stoppen, aldus de rechtbank. Op overtreding staat een dwangsom van 2500 euro per dag, met een maximum van 250.000 euro.
De voorzieningenrechter meent dat Tele2 voldoende heeft aangetoond dat consumenten door KPN zijn misleid. Dit gebeurde zowel in Primafoon-winkels als via telemarketing en de klantenservice van KPN. Naast de rectificatie moet KPN al haar reclamefolders ”Waarom KPN? De voordelen van thuis bellen met KPN” op eigen kosten vernietigen.
Topman Per Borgklint van Tele2 Nederland reageerde vrijdag verheugd op de uitspraak. „KPN heeft niet alleen op grote schaal misleidende prijsvergelijkingen gedaan, waarbij zij haar eigen voordeelnummers naast onze reguliere tarieven legde, maar heeft ook misleidende informatie verspreid met betrekking tot onze algehele dienstverlening. De rechter heeft hier vandaag gelukkig korte metten mee gemaakt.”
De rechtbank bepaalde ook dat Tele2 moet stoppen met de slogan dat het altijd goedkoper is, op straffe van een dwangsom van 2500 euro per overtreding. KPN had dit in een tegenvordering geëist. Ook mag Tele2 zich niet meer uitgeven als onderdeel van KPN. Tele2 zei vrijdag zich al aan de vorderingen van de rechtbank te houden. KPN stelde maatregelen te hebben getroffen om misleiding te voorkomen.
Een woordvoerster van KPN zei teleurgesteld te zijn dat beide partijen elkaar nog steeds bij de rechtbank tegenkomen. KPN pleit al anderhalf jaar voor een gedragscode voor de werving van klanten, maar zegt dat Tele2 daar niet voor aan tafel wil schuiven. „Een structurele oplossing is dit niet”, aldus de woordvoerster over het vonnis van vrijdag.