Deense supermarktcoöperatie helpt kleine winkelier in crisistijd
De Deense supermarktcoöperatie Kvickly zet een deel van zijn extra winst die het heeft gemaakt in coronatijd opzij voor hulp aan getroffen kleine ondernemers. Kleine winkeliers die vanwege het rondwarende virus verplicht dicht moesten, krijgen onder meer hulp bij de marketing voor het weer heropenen van hun winkels.
Sinds december mochten supermarkten in Denemarken openblijven, maar moesten kleine detailhandelaren de deuren sluiten. De maatregelen werden genomen uit vrees voor de Britse variant van het coronavirus.
Kvickly beloofde dat het de opbrengsten uit de verkoop van non-foodartikelen aan de gesloten winkels zou schenken voor gebruik in marketingcampagnes wanneer ze weer open gaan. Dat zou nu neerkomen op ten minste 7 tot 10 miljoen Deense kronen, omgerekend tussen de 940.000 en 1,3 miljoen euro. Maar dit bedrag kan meer worden als de lockdown die tot 1 maart loopt wordt verlengd.
Kvickly maakt deel uit van de COOP-keten, die in Denemarken 1,8 miljoen aangesloten bedrijven telt. COOP bestaat al 150 jaar en heeft een sleutelrol gespeeld in de opbouw van de Deense welvaartsstaat.
In Denemarken klinkt er enige kritiek op het feit dat supermarkten elektronica en kleding blijven verkopen in steeds drukker wordende winkels, terwijl kleinere winkels die dezelfde artikelen verkopen, gesloten moeten blijven. Elk van de 67 winkels van Kvickly krijgt minstens 100.000 kronen toegewezen om te besteden aan marketing ten behoeve van lokale winkels.
Denemarken heeft in totaal 205.597 besmettingen met Covid-19 en 2316 sterfgevallen als gevolg van het virus.