Politiek

De Stemming: SGP weet hoe zij de tongen moet losmaken

Prikkelend, traditioneel, of met emoticons: De SGP gaat –opnieuw– reclame maken voor trouw. En gaat een rechterlijke uitspraak er vrijdag voor zorgen dat de verkiezingen uitgesteld moeten worden? Nog 28 dagen tot de verkiezingen.

17 February 2021 11:24
De SGP heeft het publiek drie ontwerpen voor billboardreclame voorgelegd, waaronder deze. beeld SGP
De SGP heeft het publiek drie ontwerpen voor billboardreclame voorgelegd, waaronder deze. beeld SGP

Prikkelend

„Bij de SGP snappen ze goed hoe je een campagneboodschap viraal kunt laten gaan. Massaal verspreid door mensen die nooit op de partij zouden stemmen. Ondertussen heeft half Twitter het over een verkiezingsthema dat de SGP (als enige!) graag wil agenderen.” Deze tweet, van debatexpert Lars Duursma, volgde op een SGP-tweet over abortus in de Week van het Leven (november 2020). Twitteraars deelden de tweet, voorzien van hun commentaar, massaal.

Dat derden het SGP-geluid –al dan niet voorzien van een sneer– helpen verspreiden, is overigens geen uitzondering. Vermoedelijk zal het ook in de komende tijd weer gebeuren. De partij kondigde dinsdag namelijk aan de strijd tegen overspelreclame „een nieuwe impuls” te geven. De SGP wil onder andere –opnieuw– billboards langs snelwegen plaatsen.

Wat er op die billboards moet komen? De SGP heeft het publiek drie ontwerpen voorgelegd. De eerste noemt de partij „prikkelend”; daarin is de term onenightstand –eenmalig seksueel contact– omgevormd tot het tegenovergestelde: onelifestand, oftewel levenslange trouw. De tweede variant is „een meer traditioneel concept” en de derde is er een met emoticons.

De SGP zegt met de campagne te reageren op antwoorden van staatssecretaris Blokhuis op Kamervragen. De SGP vindt dat daarin onterecht werd gesteld dat de overheid geen rol heeft in de strijd tegen overspelreclame. Maar natuurlijk is de billboardcampagne, die in de week voor de verkiezingen te zien moet zijn, niet los te zien van de stembusgang.

Overigens gingen de Kamervragen van de SGP over een campagne van Second Love, dat reclame maakt voor overspel. De SGP nam dinsdag bij het aankondigen van de nieuwe billboardcampagne de naam van die organisatie niet in de mond. Bewust? Dat zou best kunnen. De partij noemde Second Love eerder wél bij naam. De organisatie kwam destijds als reactie op de SGP-campagne met een billboardadvertentie met daarop: ”Second-Love’s Gratis Publiciteitsmachine” – SGP, dus. Die rol wil de partij natuurlijk niet vervullen.

Briefstemmen

Zal het kabinet twee keer in één week een juridische nederlaag lijden? Uitgesloten is het zeker niet. Naast de rechterlijke uitspraak van dinsdag over de avondklok –het hoger beroep dient vrijdag– doet de rechter vrijdag uitspraak in een kort geding over briefstemmen. Hamvraag: is het houdbaar dat alléén zeventigplussers bij de verkiezingen per brief mogen stemmen?

Als de rechter die vraag ontkennend beantwoordt, lijkt uitstel van de verkiezingen onvermijdelijk.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer