Seres waait mee met onstuitbare Chinese opmars
Na MG en Aiways is Seres het derde Chinese merk dat de oversteek naar Europa maakt. Overigens, de wortels liggen in Silicon Valley en de auto’s voor de Amerikaanse markt worden daar geproduceerd. De eerste Seres 3 is een middenklasse SUV met een volledig elektrische aandrijving. Met een vermogen van 120 kW en koppel van 300 Nm sprint de auto in 8,9 seconden naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 155 km/u.
Bij de eerste aanblik maakt de vijfdeurs een serieuze indruk. Er zou zo een typeplaatje van een Japans of Koreaans merk op kunnen staan. Het merk wordt in Nederland geïmporteerd door zes Suzukidealers, die hiermee hun aanbod uitbreiden. Dat betekent een goede landelijke verdeling en een volledig uitgeruste serviceorganisatie.
Er is maar één uitvoering, die voor 37.995 euro te koop is. Opties zijn er niet. Zaken als een panoramadak, 18 inch wielen, lederen bekleding, 360 gradencamera’s en tal van elektronische veiligheidssystemen zijn standaard. De auto maakt een goedgevulde en keurig afgewerkte indruk.
De kobaltvrije batterij is 53,6 kWh groot en daarmee haalt de auto een actieradius van ruim 300 kilometer. Bij vorst zakt dat naar 200 kilometer.
Tijdens het rijden is de Seres 3 mooi stil: geen piepjes of kraakjes. Ook de afrolgeluiden van de banden worden mooi buiten de deur gehouden. Gelukkig is de auto niet overladen met nutteloze elektronische snufjes die na lang zoeken in de boordelektronica kunnen worden uitgezet. Alles oogt normaal en binnen een mum van tijd rijdt iedereen ermee weg.
Klein minpunt is de vertraging in de aandrijving als van D naar R wordt geschakeld. Verder zit er op de sleutel een paniekknop. Die wordt te gemakkelijk in een broekzak ingedrukt, waarna de auto luid toetert. Qua ruimte voor passagiers en bagage is de Seres 3 een prima gezinsauto.