Kiezen van achter een beeldscherm
Onderwijsinstellingen trekken alles uit de kast om jongeren te helpen bij school- en studiekeuze. Scholieren vinden onlinevoorlichting echter verre van ideaal.
Middelbare scholen en vervolgopleidingen zijn –evenals vorig jaar– massaal overgestapt op onlinevoorlichtingsactiviteiten door de coronamaatregelen. Online open dagen, live-chatsessies, webinars: onderwijsinstellingen doen hun uiterste best om school- en studiekiezers zo goed mogelijk voor te lichten. Zo maakte onder andere het Wartburg College in Rotterdam –evenals het Zeeuwse Calvijn College– 360° video’s, zodat leerlingen een virtueel kijkje kunnen nemen in het schoolgebouw. Het Van Lodenstein College uit Amersfoort zond recent twee uur durende videouitzendingen uit, met daarin een onlinerondleiding voor toekomstige brugklassers en hun ouders.
Om aankomend studenten een beeld te geven van de verschillende opleidingen biedt onder andere hogeschool Viaa in Zwolle meeloopdagen op afstand aan. Studenten laten dan online meer zien van hun school en van de inhoud van de opleiding. De Christelijke Hogeschool Ede organiseert in de eerste week van februari een studiekeuzeweek en zendt iedere avond live een webinar uit.
Sfeerproeven
Online-alternatieven genoeg dus. Toch blijkt uit recent onderzoek van studiekeuzebedrijf Qompas dat een kwart van de scholieren zeker vindt dat ze zich minder goed kunnen oriënteren via onlinevoorlichtingsactiviteiten op hun toekomstige middelbare school of vervolgopleiding. Een kleine helft (47 procent) vindt dat enigszins lastiger.
Echt sfeerproeven blijft belangrijk, blijkt uit de peiling onder ruim 5000 scholieren. Zo wil de helft van de vmbo’ers en havisten hun keuze laten afhangen van hun ervaringen op locatie. Bij vwo-leerlingen is dit zelfs zes op de tien.
Workshop
Qompas deed eveneens onderzoek naar de verwachtingen van jongeren van online open dagen. Scholieren zien het liefst een opleidingspresentatie, een virtuele tour door het gebouw en een live vraag- en antwoordsessie met studenten. Vwo’ers hebben behoefte aan het volgen van een hoorcollege, havisten doen liever mee aan een workshop.
Zeven op de tien havisten en 50 procent van de vwo’ers geeft aan meestal of altijd een ouder mee te nemen naar een online open dag.