Renault Mégane met elektrische ondersteuning
Over een paar jaar zullen er nauwelijks nog nieuwe auto’s met alleen een benzine- of dieselmotor verkocht worden. In de middenklasse biedt Renault sinds kort een plug-inhybride aan van de Mégane, die vooral als Estate erg populair is.
Met name de aansturingstechniek van de aandrijflijn is bij Renault in de Formule 1 tot volle wasdom gekomen. De basis betreft een 1,6 liter benzinemotor die wordt bijgestaan door twee elektromotoren. Daarnaast heeft de auto een 9,8 kWh-batterij die tijdens het rijden, maar vooral extern aan een laadpaal kan worden opgeladen.
De motoren leveren een gezamenlijk vermogen van 160 pk en een prettige koppel van 205 Nm. Die cijfers laten zich vertalen in een topsnelheid van 183 km/h en een acceleratie naar 100 km/h in 9,8 seconden. De auto beschikt over een 8-traps automaat, wat zorgt voor een zo comfortabel mogelijk rijgedrag en een laag verbruik.
Op een volle batterij kan bij winterse omstandigheden zo’n 25 kilometer volledig elektrisch worden gereden. Bij hogere temperaturen gaat dat naar 35 tot 40 km. Wie veel stekkert, beloont zichzelf met een lage rekening bij de benzinepomp. Gemiddeld kan er makkelijk 1 op 27 worden gehaald. Op lange ritten functioneert de techniek als een normale hybride en dan nog haalt de Mégane 1 op 17.
Het prijsverschil met de eveneens 160 pk sterke benzineversie met automaat bedraagt 1500 euro. Een verschil dat door een lager brandstofverbruik in de loop der tijd gemakkelijk wordt terugverdiend.
Los van de nieuwe techniek is en blijft de Mégane Estate een uitermate ruime gezinswagen met goed ondersteunend, comfortabel meubilair. Het geluidsniveau in het interieur is plezierig laag. De hybridetechniek maakt de auto zo’n 250 kg zwaarder. Dat weet het onderstel prima op te vangen en het levert zeker geen negatieve invloed op het rijgedrag op. Prijzen vanaf 33.390 euro.