Brief basisschoolleerling Putten schopt het tot in Tweede Kamer
Een oproep van een basisschoolleerling uit Putten heeft het tot in de Tweede Kamer geschopt. In de brief vraagt de 12-jarige Janneke van de Kolk mensen zich beter aan de coronaregels te houden.
De groep 8-leerling van Basisschool met de Bijbel De Akker weet waar ze over praat. Zelf zit ze bijna elf maanden in quarantaine omdat haar moeder een donorlever heeft en een hoger risico loopt op corona. Ze volgt een klein jaar de lessen thuis en ziet haar klasgenoten alleen online.
Janneke schreef de brief in opdracht van haar leerkracht Roel Verloop. De taak was: schrijf een formele brief aan een belangrijk iemand over een belangrijk onderwerp. Janneke besloot de coronacrisis te kiezen, en richtte zich tot burgemeester Henk Lambooij van Putten. Voor iedereen is de coronatijd moeilijk, schrijft ze. „Maar ik vind dat we er op een andere manier mee moeten omgaan.”
De basisschoolleerling pleit onder meer voor het verplichten van een mondkapje op de basisschool en voor het hanteren van de anderhalve meter afstand. Op dit moment is dit niet verplicht in het basisonderwijs. „Als dit gebeurt dan kan ik toch naar school en loop ik minder risico om mijn moeder te besmetten”, schrijft ze. Wel schrijft ze erbij dat ze niet wil dat anderen de dupe worden voor haar. Het is een idee, maar snapt dat het lastig uitvoerbaar is.
Docent Roel Verloop is „verrast” als hij Jannekes brief onder ogen krijgt. Hij is zo enthousiast dat hij de brief doorstuurt naar plaatselijke krant De Puttenaer. Die publiceren de brief en interviewen Janneke. Vervolgens komt er een stroom van reacties op gang. Burgemeester Lambooij woont een onlineles bij en bezoekt het meisje op haar school. CDA-fractievoorzitter Pieter Heerma citeert in de Tweede Kamer uit Jannekes brief, nadat een medewerker deze in de Barneveldse Krant heeft zien staan. „Als ik heel eerlijk ben, denk ik dat deze open brief meer doet om mensen te overtuigen van de noodzaak van de maatregelen dan alleen een persconferentie,” aldus Heerma. Kamervoorzitter Khadijah Arib laat het interview met Janneke vervolgens verspreiden onder alle Kamerleden.
Voor Verloop komt de landelijke aandacht „onverwacht.” Hij is blij dat op deze manier een positief geluid klinkt over het thuisonderwijs. Zelf richt hij zijn lessen al sinds de zomervakantie zo in dat Janneke –ook als ze de enige leerling is die de les digitaal volgt– er helemaal bij is. „We zetten een laptop op tafel en starten haar elke ochtend op, zoals we dat zeggen. Moet er een opdracht gedaan worden in tweetallen, dan neemt één tweetal de laptop mee en vormt Janneke daarmee een drietal.”
Er wordt veel gesproken over leerachterstanden, maar onlineonderwijs heeft ook zijn mooie kanten, zegt Verloop. „Er is veel meer vrijheid voor de kinderen. Ze kunnen de les in hun eigen tempo volgen. Bovendien heb je dankzij videobellen meer mogelijkheden om een op een contact te hebben met een leerling.”
Via de schooldirecteur geven de ouders van Janneke aan niet op mediaverzoeken in te gaan. Ze hebben nu behoefte aan rust voor Janneke, zodat zij zich op het thuisonderwijs kan richten.