„Vrouwen achter stuur hard nodig”
In het beroepsgoederenvervoer zijn vrouwen achter het stuur een grote uitzondering. Nog geen 3 procent van de beroepschauffeurs is een vrouw.
Met een poging om met alleen trucksters het wereldrecord van het langste vrachtwagenkonvooi te verbreken, en met de uitreiking van tien beurzen aan vrouwen die het vak in willen, probeert de organisatie VTL de aandacht van de sector weer te vestigen op het probleem.
VTL, Vakopleiding Transport en Logistiek, maakt zich sterk voor de instroom van vrouwen in het chauffeursvak. Van de ruim 93.000 chauffeurs in het beroepsgoederenvervoer zijn er slechts 2500 (2,7 procent) vrouw, terwijl dat voor de gehele beroepsbevolking 43 procent is.
„Werkgevers kijken heel raar tegen hen aan. Het is een echte mannenwereld”, aldus M. Dirkse van VTL. Die houding is voor vrouwen een enorme drempel. „Je moet het ook wel erg graag willen, terwijl je met het moderne wagenpark van tegenwoordig helemaal niet zo sterk meer hoeft te zijn.”
In het openbaar vervoer werken al steeds meer vrouwelijke bestuurders. Als de economie weer aantrekt, is het onvermijdelijke tekort aan chauffeurs steeds moeilijker op te vullen met jonge, autochtone mannen. Werkgevers die nu ervaring opdoen met vrouwelijke chauffeurs, creëren een voorsprong op de concurrentie, aldus VTL.
De recordpoging vindt zaterdag plaats op het terrein van Six Flags Holland in Biddinghuizen. Ruim 450 vrouwelijke chauffeurs vormen een 7 kilometer lang konvooi. Ze moeten 5 kilometer rijden willen ze het befaamde World Guinness Book of Records halen. Het huidige record staat op 391 trucks en is een maand geleden in Pennsylvania (VS) gevestigd. Publiek is niet welkom, om verkeerschaos te voorkomen.