Politie trapt nieuwe aanpak informatie cold cases af in Groningen
De politie is maandag begonnen met een nieuwe aanpak voor het inwinnen van informatie over cold cases, onder het motto “Het is nooit te laat om te praten!”. Met een campagne over de zaak rond de moord op de Groningse Els Slurink bijt zij het spits af.
De 33-jarige Slurink werd in maart 1997 doodgestoken in haar woning aan het Van Brakelplein in Groningen. De dader is tot op heden spoorloos gebleven.
Verspreid over de stad zijn bijna honderd abri’s voorzien van posters met een portretfoto van het slachtoffer en de vraag “Wie bracht Els Slurink om het leven?”. Ook een digitaal billboard op de Grote Markt in het centrum van de stad vraagt aandacht voor de zaak. Daarnaast zet de politie het Mobiel Media Lab op verschillende plekken in de stad in. Op 26 januari wijdt het programma Opsporing Verzocht een item aan het dossier. Bovendien wordt de zaak via lokale en landelijke socialemediakanalen onder de aandacht gebracht. Het Openbaar Ministerie heeft een beloning van 15.000 euro uitgeloofd voor de gouden tip.
De nieuwe aanpak om onderzoeken naar cold cases in een stroomversnelling te brengen volgt op de zogeheten cold-casekalender die de politie sinds 2017 verspreidde in gevangenissen en tbs-klinieken en bij de reclassering. Met de kalender hoopte de politie informatie over zaken los te weken bij onder meer gedetineerden. Vanaf nu kijkt de politie in plaats daarvan per zaak naar de juiste aanpak om aandacht te vragen voor de onopgeloste zaken, zegt zij. De kalender zal niet meer verschijnen.