Honderden miljoenen naar overweg en perron
Knipperlichtinstallaties bij spoorwegovergangen maken met extra spoed plaats voor halve overwegbomen. Ook worden perrons verlengd, zodat langere treinen mogelijk zijn. Dat heeft minister Netelenbos van Verkeer de Tweede Kamer dinsdag laten weten.
In september maakte ze al bekend 1,5 miljard gulden extra te zullen steken in allerlei verbeteringen van spoorlijnen. Het parlement verzocht de bewindsvrouw duidelijker aan te geven waar het geld naar toe gaat.
Voor gebreken aan de spoorlijnen zelf is volgend jaar 200 miljoen gulden beschikbaar. Boven op de 65 miljoen gulden die jaarlijks in de veiligheid van overwegen wordt gestoken, trekt Netelenbos 250 miljoen gulden extra uit. Een deel van dat bedrag gaat naar het vervangen van gelijkvloerse overgangen door ongelijkvloerse. Dat zal hopelijk leiden tot minder ongevallen en dus minder vertragingen.
Ruim een miljard gulden gaat naar vergroting van de capaciteit van het spoor, zodat de stroom reizigers beter opgevangen kan worden. Om langere treinen te kunnen laten rijden, gaat er geld naar perronverlenging, aanpassing van de energievoorziening en rangeerterreinen.
Langjarig
Vanaf 2003 zijn weer nieuwe investeringen nodig, maar daarvoor heeft Netelenbos nog geen middelen. Ze hoopt volgend jaar 2 miljard gulden in de wacht te slepen voor de periode tot en met 2010. „Dan is de problematiek langjarig opgelost.”
Als de overige leden van het kabinet niet akkoord gaat met dit bedrag, moet de minister verder zoeken. In het uiterste geval sluit ze niet uit dat gereserveerd geld voor de aanleg van bijvoorbeeld wegen alsnog naar het spoor zal gaan.
Dat laatste zal de bewindsvrouw ongetwijfeld kritiek van VVD en CDA opleveren. In het vandaag gestarte debat over de begroting van Verkeer en Waterstaat vroegen deze fracties om meer investeringen in het wegennet.