Economie

Waarom brexitchaos nu nog uitblijft

Geen chaos, oponthoud of hinder. De voorspelde problematische gevolgen van de brexit blijven vooralsnog uit. Toch klinken er waarschuwingen: de huidige rustige situatie geeft een vertekend beeld van wat het betekent om uit de EU te stappen.

Lieke Pippel
7 January 2021 16:32
De autoverkopen in het Verenigd Koninkrijk zijn in 2020 uitgekomen op het laagste niveau sinds 1992. De vraag naar nieuwe voertuigen stond onder druk door de coronacrisis en de aanhoudende brexitonzekerheden. beeld AFP, Ben Stansall
De autoverkopen in het Verenigd Koninkrijk zijn in 2020 uitgekomen op het laagste niveau sinds 1992. De vraag naar nieuwe voertuigen stond onder druk door de coronacrisis en de aanhoudende brexitonzekerheden. beeld AFP, Ben Stansall

Het Verenigd Koninkrijk zette onder begeleiding van het klokkenspel van de Big Ben in Londen precies een week geleden om middernacht de laatste stap om los te komen van het EU-lidmaatschap.

Vanaf dat moment staat het land op eigen benen. Met alle gevolgen van dien, waarschuwde de Europese Unie. De handelsdeal die Londen en Brussel een dag voor Kerst sloten voorkomt een no-deal-brexit, maar alsnog zou vanaf 1 januari de grote consequenties van de brexit zichtbaar zijn, zo klonk het.

Dat lijkt echter niet te gebeuren. Een week later zijn er amper significante problemen te melden. De douane heeft geen klachten. Schiphol ook niet. Het is rustig in Calais en Dover. Een enkele vrachtwagenchauffeur ervaart wat oponthoud vanwege het in orde maken van het nieuwe papierwerk. Maar van grootschalige chaos of hinder is geen sprake.

Gelukkig

De mensen die zich de afgelopen vier jaar hebben ingezet om ervoor te zorgen dat het vrije verkeer van personen en goederen na de brexit niet in gevaar zou komen, prijzen zich gelukkig. Zo stelde John Keefe –als directeur van Getlink verantwoordelijk voor het verkeer door de Kanaaltunnel– zelfverzekerd dat er geen chaos zou ontstaan vanwege de goede voorbereidingen.

De vele voorbereidingen op de brexit is echter niet de enige verklaring voor het uitblijven van brexitchaos. De uitbraak van de coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat het verkeer tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland al maanden stukken rustiger is. Personen mogen alleen reizen als het strikt noodzakelijk is. Door de nieuwe Britse coronavariant is het land nog meer afgesloten van de EU.

Daarnaast viel de brexit midden in de kerstvakantie. Traditiegetrouw is het dan rustiger wat betreft handel en verkeer van goederen naar de voormalige EU-lidstaat. De verwachtingen zijn dat pas vanaf volgende week dit weer volledig op gang gaat komen.

Angst

Bovendien hebben veel bedrijven uit angst voor de brexit extra voorzorgmaatregelen getroffen en ervoor gekozen om voor 1 januari grote voorraden aan te leggen. Dat gaf de mogelijkheid om te kijken hoe de eerste week na de brexit zou verlopen en om daar vervolgens op in te spelen.

De Britse regering voorspelde al in september dat de eerste week na de brexit enigszins rustig zou verlopen. Dat bleek toen een geheim document van de regering over de gevolgen van de brexit uitlekte. Daarin staat beschreven hoe duizenden vrachtwagens bij de grens vast kunnen komen te staan en dat er langere wachtrijen kunnen komen voor reizigers.

Geen hinder en oponthoud in de eerste dagen van januari, zo staat er in het document, maar pas „naarmate de vraag toeneemt” in de weken erna. De Nederlandse douane sprak in december van vertragingen in de „eerste vier tot zes weken.”

Meer over
Brexit

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer