Economie

„Brexit bemoeilijkt doorvoer voedsel via Britse distributiecentra”

Terwijl Nederlandse vervoerders nog weinig problemen ondervinden bij transporten naar het Verenigd Koninkrijk, maken de Europese en de Britse voedingssector zich grote zorgen om de gevolgen van de brexit.

Redactie economie
6 January 2021 10:36
Leeg maaltijdschap bij Marks & Spencer in Parijs. beeld AFP, Alain Jocard
Leeg maaltijdschap bij Marks & Spencer in Parijs. beeld AFP, Alain Jocard

In de Britse zakenkrant Financial Times waarschuwen ze woensdag dat leveringsproblemen kunnen ontstaan. Het probleem zit hem in voedingsmiddelen uit de EU die via een Brits distributiecentrum naar Ierland of het Europese vasteland wordt vervoerd. Door regels van de Europese Unie worden die goederen dan als Brits gezien, ook als ze door een bedrijf uit de EU gemaakt zijn. Dat levert extra kosten en papierwerk op.

Door die extra kosten gaan bedrijven mogelijk de levering van producten aan Ierland stopzetten, verwacht Dominic Goudie van de Britse sectororganisatie Food and Drink Federation. Veel Europese bedrijven sturen nu nog hun producten voor het VK en Ierland naar dezelfde distributiecentra in dat eerste land, waarna de producten voor Ierland worden doorgestuurd. Ierse bedrijven hanteren de omgekeerde route.

Een functionaris van de EU zegt tegen de krant dat de levensmiddelenindustrie zich aan moet passen. „Je kunt niet verwachten dat de brexit geen gevolgen heeft. Het VK zal geen distributiepunt voor de Europese Unie meer zijn.”

Het transport van goederen tussen Ierland en het Franse vasteland zal mogelijk veel vaker via directe veerboten verlopen. Het aantal verbindingen en afvaarten daarvan wordt uitgebreid.

Branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) meldt dat dinsdag opnieuw maar enkele vrachtwagens tegen kleine problemen aanliepen, maar dat die doorgaans snel opgelost konden worden. Ook de Douane meldt tot nu toe weinig problemen. Volgens een woordvoerder van de Douane is het nog altijd rustig met vrachtverkeer en varen alle boten van en naar Engeland op tijd. Voor de Douane is wel duidelijk dat de eigen systemen werken, wat vertrouwen geeft voor als het weer wat drukker wordt.

Rederij Stena Line ziet ook dat het erg rustig is en dat er nauwelijks problemen zijn. „Er zijn de laatste weken van 2020 flinke voorraden aangelegd in het Verenigd Koninkrijk uit angst voor de brexit”, zegt een woordvoerder.

Meer over
Brexit

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer