Amazon zit Nederlandse webwinkels op de hielen
In amper een jaar tijd slaagt Amazon erin om marktaandeel in te pikken en zijn achterstand op gevestigde rivalen als bol.com en Coolblue aanzienlijk te verkleinen, blijkt uit een analyse die Omnia Retail maakte op verzoek van BNR Nieuwsradio.
Grote vergelijkingssites verwijzen hun bezoekers zelfs al net zo vaak door naar Amazon als naar bol.com, dat qua omzet de grootste is van ons land. Het agressieve prijsbeleid van de Amerikaanse e-commercereus is de belangrijkste reden voor deze inhaalslag.
“Exacte marktaandeelcijfers zijn er niet, maar als je kijkt naar het aantal doorverwijzingen via vergelijkingssites is Amazon nu al even groot als bol.com”, zegt Sander Roose van Omnia Retail. "Die cijfers laten bijna één op één zien hoe de verkopen zich ontwikkelen.’’ Een knappe prestatie, al is daarmee het marktaandeel nog zeker niet gelijk aan elkaar, benadrukt Roose. “Bij bol.com komen veel meer bezoekers zónder tussenkomst van zo’n vergelijker naar de website. Dat zijn mensen die er al jarenlang kopen.”