Proef in Doorn: fietspad te smal voor inhaalbaan snelle fietsers
Een gemarkeerde inhaalstrook voor snelle fietsers blijkt niet de oplossing voor steeds drukkere fietspaden met toenemende onderlinge snelheidsverschillen. Dat is de uitkomst van een proef in oktober met een blauwgeverfde baan op het fietspad tussen Doorn en Leersum.
De inhaalstrook, ook wel Bliksemsnelle Baan genoemd, was een van de voorstellen die waren ingediend voor de prijsvraag ”Het Fietspad van de Toekomst” van de provincie Utrecht. Particulieren en bedrijven konden vernieuwende suggesties aandragen om het fietsen aantrekkelijker te maken.
Het experiment met de inhaalbaan riep wisselende reacties op, zegt Niek Bijl van KWS Infra, het bedrijf dat het idee bedacht: „222 fietsers vulden een enquête in. Velen vonden het fietspad te smal voor de inhaalbaan. Bovendien wekte de strook bij hen de indruk dat de snelle fietser voorrang zou krijgen. Volgens een kleinere groep werd er wel meer ruimte gecreëerd om in te halen of ingehaald te worden.”
Op de kleur van de inhaalbaan werd ook verschillend gereageerd. „Waar de één de signalerende werking prees, vond de ander het niet passen in de bosrijke omgeving.”
Metingen lieten zien dat de baan het gedrag van fietsers in groepjes, zoals scholieren, nauwelijks veranderde. Bijl: „Ze bleven even vaak naast elkaar fietsen, in plaats van dat ze achter elkaar gingen rijden. Het gedrag van fietsers die alleen fietsten veranderde wel. Zij reden zo’n tien centimeter meer tegen de berm aan. Hierdoor werd de volledige breedte van het fietspad beter benut en ontstond er ruimte in het midden zodat rustige en snelle fietsers elkaar comfortabeler konden passeren.”
De Bliksemsnelle Baan komt volgens Bijl op een breder fietspad beter tot zijn recht. „Door de gevallen herfstbladeren was het fietspad eigenlijk te smal geworden, wat de werking van het fietspad en daarmee het experiment negatief beïnvloedde.”
Ook Tineke de Jong-Mateboer, projectleider van Het Fietspad van de Toekomst, meent dat de oplossing eerder moet worden gezocht in het verbreden van fietspaden. „Met de proef wilden we vooral het probleem van de steeds groter wordende snelheidsverschillen op het fietspad aan het licht brengen en daar het gesprek over aangaan. Uit de reacties blijkt dat dat zeker als probleem wordt herkend. Op smalle fietspaden met een toenemend aantal fietsers laat zich dat met een gekleurde inhaalbaan niet echt oplossen. En fietspaden verbreden is niet overal mogelijk.”