Waddenvereniging: snel actie tegen nieuwe containerrampen nodig
De Waddenvereniging vindt dat nu echt actie moet worden ondernomen om nieuwe problemen met containerschepen rond de Waddeneilanden te voorkomen. „De Waddenvereniging wil nu zo snel mogelijk een concreet containerrampenplan”, stelt de organisatie in reactie op het overboord slaan van een grote hoeveelheid zeecontainers ten noorden van Schiermonnikoog.
Het laatste incident gebeurde in het Duitse deel van de Noordzee. Om hoeveel containers het precies gaat, is nog onduidelijk. „Vissers laten weten zowel drijvende als gezonken containers te zien”, laat de Waddenvereniging weten. De organisatie vindt dat het waddengebied beter moet worden beschermd tegen risicovolle scheepvaart en herinnert aan de ramp met containerschip MSC Zoe. Het grootste containerschip ter wereld verloor begin vorig jaar tijdens zwaar weer 342 containers op de vaarroute ten noorden van de Waddeneilanden. Grote vervuiling van de omgeving was het gevolg.
„Wij stellen vast dat er twee jaar na de ramp met de MSC Zoe nog steeds geen draaiboek ligt voor containerrampen. Wél liggen er al anderhalf jaar lang aanbevelingen”, aldus de Waddenvereniging. De organisatie merkt tegelijkertijd op dat „we aan het leren zijn van deze ramp” en ziet ook „stappen tot verbetering”.
De kustwacht waarschuwt sinds vorig jaar bij gevaarlijke weersomstandigheden schippers die bij Texel richting het oosten varen voor de gevaren. Duitsland doet dat ook, aldus de Waddenvereniging, maar „blijkbaar is dat in dit geval toch niet voldoende geweest”. De organisatie zou het liefst zien dat de zogeheten zuidelijke vaarroute, die dus ten noorden van de Waddeneilanden ligt, helemaal wordt gesloten voor de containervaart. Economische belangen staan dat in de weg, want de route is belangrijk voor de havens van Hamburg en Bremen.