Binnenland

‘Rekenvaardigheden basisschoolleerlingen nauwelijks ontwikkeld’

Basisschoolleerlingen uit de groepen vijf tot en met acht hebben hun rekenvaardigheden tijdens de scholensluiting van afgelopen lente nauwelijks verbeterd. Dat meldt ontwikkelaar van digitale leermiddelen voor kinderen Squla op basis van eigen onderzoek. Squla vergeleek de prestaties van 1779 basisscholieren tijdens de eerste lockdown (tussen maart en juni) met dezelfde periode in 2019.

ANP
4 December 2020 13:41

In de lente van vorig jaar boekten de leerlingen nog een significante vooruitgang op het gebied van hun rekenvaardigheden: 19,2 procent. In het voorjaar van 2020 was de gemiddelde vooruitgang slechts 1,5 procent. Squla maakte de berekening op basis van gegevens van kinderen die een abonnement hebben op het leerplatform. Kinderen krijgen tijdens de rekenopgaven gewoonlijk steeds moeilijker vragen voorgelegd. Het niveau van de vragen bleef dit jaar echter bij veel kinderen gelijk.

„Het is voor veel basisscholen een grote uitdaging om deze achterstanden in te lopen”, aldus Squla. „Zeker nu steeds meer leerkrachten en leerlingen door de tweede golf in quarantaine zitten.”

Het Outbreak Management Team (OMT), dat het kabinet adviseert over de bestrijding van het coronavirus, noemde onlangs een langere kerstvakantie als optie om het aantal coronabesmettingen sneller te laten dalen. Onderwijsminister Arie Slob noemde dat „niet zo’n verstandig idee”, onder meer vanwege het belang van naar school gaan voor de ontwikkeling van kinderen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer