Consument

Nieuwe Honda Jazz braaf en doordacht tegelijk

Midden jaren tachtig verscheen de koddige eerste Jazz. Pas in 2002 maakte de naam een rentree in Europa. De nieuwste oplage borduurt voort op het concept van een vijfdeurs ruimtewagen.

Tony Vos
28 November 2020 14:45Gewijzigd op 30 November 2020 11:41
De nieuwe Honda Jazz. beeld Tony Vos
De nieuwe Honda Jazz. beeld Tony Vos

Door zijn lengte van 4,09 meter en een behoorlijke hoogte van 1,56 meter beschikt de Honda Jazz Crosstar over ruimtelijke aspiraties. Het interieur biedt daardoor minimaal de ruimte van een doorgaans langere middenklasser. Hoofd- en beenruimte voor vier tot vijf is er volop. Zoals gebruikelijk past Honda een achterbank toe waarvan de zitting in twee delen tegen de rugleuning klapt. Dat geeft mogelijkheden voor vervoer van fiets, reiswieg of hond.

Honda kiest voor een speelse inrichting, waarbij de bekledingsstoffen worden voortgezet op de portierpanelen en het dashboard. Wit glanzende accenten zorgen voor afwisseling op het stuur en rond de pook. Het instrumentarium is volledig digitaal. De weergave is opmerkelijk overzichtelijk.

De aandrijving bestaat uit een 1,5 liter benzinemotor die samenwerkt met een elektromotor. Die wordt gevoed vanuit een bescheiden batterij die wordt opgeladen bij gas los en remmen. Op het dashboard is direct af te lezen wat de laadtoestand van die batterij is en of er al dan niet elektrisch wordt gereden.

Deze Crosstar is de topversie die zich onderscheidt door dakrails, contrasterende randen langs de onderkant van de carrosserie en een meer uitdrukkelijk aanwezige grille. Deze elementen hebben allemaal een wat negatieve invloed op het brandstofverbruik, dat in de praktijk net onder de 1 op 20 blijft.

Het rijgedrag is goedmoedig en comfortabel. Het onderstel is voldoende comfortabel, de geleverde prestaties zijn uitstekend en ook het verbruik past helemaal in deze tijd. Er kan alleen een boom worden opgezet over het uiterlijk. Dat is braaf, misschien zelfs wat oubollig.

Honda Jazz Crosstar

Energielabel

A

Topsnelheid

173 km/u

Acceleratie

0-100 km/h in 9,9 seconden

Praktijkverbruik gemiddeld

19,4 km per liter

CO2-uitstoot (WLTP)

110 g/km

Aanhanggewicht (geremd)

geen opgave

Prijs vanaf/geteste versie

24.430/30.120 euro

Conclusie

  • Uitzicht. Wat hoger zitten, daar zijn veel automobilisten aan gewend. Opvallend bij de Jazz is dat de raamstijlen niet overdreven dik zijn en dat bevordert het overzicht.

  • Binnenruimte. Ondanks iets grotere bumpers is de Crosstar feitelijk de 4,04 meter lange Jazz. Het is knap dat Honda in een compacte auto zo veel ruimte creëert voor passagiers en bagage.

  • Rijplezier. Aandrijflijn en onderstel zijn uitstekend op elkaar afgestemd. Schakelen doet de bak zelf. De vering en demping hebben een comfortabel karakter en de auto is mooi stil.

  • Vormgeving. Omdat Honda de Jazz in de hele wereld verkoopt is de vormgeving niet erg Europees. Wat anoniem, maar dat zal het succes zeker niet in de weg staan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer