Geen maatregelen nodig voor HSL-pijler
Er zijn geen maatregelen nodig om verdere verzakking van een van de pijlers onder de HSL-brug over het Hollandsch Diep te voorkomen. Dat heeft het Projectbureau HSL-Zuid maandag bekendgemaakt.
Door het gewicht van de zestien vrachtwagens die de zetting van de pijler, de vierde vanaf de Brabantse kant, moesten testen, is de steunpilaar slechts twaalf millimeter gezakt. Dat is ruim binnen de tevoren vastgestelde marges.
Rijkswaterstaat besloot half oktober tot de test met de vrachtwagens omdat de bewuste pijler iets verder was verzakt dan de andere steunpilaren. Volgens minister Peijs van Verkeer was de zeven millimeter verzakking nog binnen de marge, maar wel op het randje. Een verzakking van 50 millimeter in honderd jaar is toegestaan.
Van 13 tot en met 17 oktober hebben zestien vrachtwagens met een totaalgewicht van ruim 750 ton op de brug gestaan om het gedrag van de pijler te testen. Dit is hetzelfde gewicht als dat van de spoorconstructie die nog op de brug moet worden aangebracht.
Volgens de HSL-projectorganisatie is met de proef de mogelijke zetting die de spoorconstructie uiteindelijk zal veroorzaken nu al tot stand gebracht en staat de pijler nu stevig verankerd in de rivierbodem.
Een deskundige op het gebied van grondmechanica van de TU Delft heeft de resultaten van de test mede beoordeeld. In de toekomst zal het hele HSL-tracé continu worden gecontroleerd.