Economie

‘Nieuwe plug-inhybrides stoten meer uit dan wordt beweerd’

Nieuwe en populaire modellen van plug-inhybrides stoten meer CO2 uit dan autofabrikanten beweren. Dat stelt natuurbeschermingsorganisatie Natuur & Milieu, die wil dat het kabinet de „genereuze” belastingvoordelen beëindigt voor de auto’s met zowel een verbrandingsmotor als een elektrische aandrijving.

ANP
23 November 2020 15:07Gewijzigd op 30 November 2020 11:23
De Volvo XC60 werd in 2017 gepresenteerd. beeld EPA, Cyril Zingaro
De Volvo XC60 werd in 2017 gepresenteerd. beeld EPA, Cyril Zingaro

Natuur & Milieu wijst op recente praktijktests met drie populaire plug-ins: de BMW X5, de Volvo XC60 en de Mitsubishi Outlander. Op een volledig opgeladen batterij en in optimale omstandigheden stoten de modellen 28 tot 89 procent meer CO2 uit dan de autofabrikanten aangeven. Op een lege batterij stoten ze drie tot acht keer zoveel uit als de officiële waarden. Wanneer de auto de batterij oplaadt tijdens het rijden stoten de auto’s drie tot twaalf keer meer uit. De tests werden uitgevoerd door onderzoeksbureau Emissions Analytics in opdracht van Transport & Environment (T&E).

„Vaak krijgen de bestuurders de schuld van de hoge uitstoot van plug-inhybrides, omdat zij hun auto niet opladen”, zegt Rob van Tilburg van Natuur & Milieu. „Maar dat is maar een deel van het verhaal. De meeste auto’s zijn niet goed gemaakt. Ze hebben zwakke elektromotoren, grote vervuilende benzine- of dieselmotoren en kunnen vaak niet snelladen. Tenzij je heel behouden rijdt, schieten de werkelijke emissies omhoog. En toch kiest de overheid ervoor om de productie te stimuleren.”

De Nederlandse overheid subsidieert plug-inhybrides door korting te geven op de aanschafbelasting (BPM). „Deze vorm van stimulering kan veel beter en effectiever worden besteed aan volledig elektrische auto’s. Bijvoorbeeld door meer subsidie beschikbaar te stellen voor particulieren die een kleinere elektrische auto willen aanschaffen”, aldus Van Tilburg.

Dat kopers van plug-inhybrides korting krijgen op de BPM klopt niet, vertelt de woordvoerder van RAI Vereniging in reactie op de uitspraken van Natuur & Milieu. „Plug-inhybrides worden juist zwaarder belast bij de aanschaf dan benzineauto’s. Dat is omdat het bij plug-inhybrides moeilijker is in te schatten wat de CO2-uitstoot is.” Verder wijst de woordvoerder van RAI Vereniging op de WLTP-test die in heel Europa gebruikt wordt om de uitlaatgasemissies van auto’s te meten. „Alle autofabrikanten moeten deze test doen, er is dus één methode in heel Europa.” In vergelijking met de vorige testmethode zit de WLTP dichter bij normaal gebruik, geeft de woordvoerder verder aan.

Tot slot is de kritiek van RAI Vereniging dat Natuur & Milieu voorbij gaat aan het feit dat Nederland heel geschikt is voor plug-inhybrides, omdat er zoveel laadpalen zijn en omdat de gemiddelde afstand die auto’s rijden in Nederland niet lang is.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer