Politiek

D66: laatste woord over Ringweg-besluit minister nog niet gezegd

Coalitiepartij D66 is niet te spreken over het besluit van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) om de uitbreiding van de Ringweg van Utrecht te laten doorgaan. Volgens Kamerlid Rutger Schonis is hier „het laatste woord nog niet over gezegd”.

ANP
17 November 2020 18:14Gewijzigd op 30 November 2020 11:07

Hij vindt dat de minister „voor haar beurt spreekt” omdat de Tweede Kamer eerst nog moet besluiten over de nieuwe stikstofwet. „Dit is slecht voor de natuur en het is maar zeer de vraag of dit standhoudt voor de rechter.”

Suzanne Kröger (GroenLinks) vindt dat de minister „maling heeft” aan de stikstof- en klimaatcrisis. „Veel minder files door thuiswerken, maar het kabinet kiest voor onnodig asfalt ten koste van prachtige natuur.” Kröger zou het „onbegrijpelijk” vinden als coalitiepartijen de VVD, waar Van Nieuwenhuizen lid van is, „hiermee weg laten komen”.

Ook de Kerngroep Ring Utrecht (KRU), een samenwerkingsverband van bewonersgroepen, natuur- en milieuorganisaties, hekelt het besluit van de minister, maar „is niet geheel verrast”. Volgens de groep, die ook de eerdere plannen voor de ringweg aanvocht, zijn de nut en noodzaak van de verbreding niet onderbouwd. Zij denken dat voor de veiligheid en doorstroming een maximum snelheid van 80 kilometer per uur veel beter is. De KRU zegt voorbereid te zijn om opnieuw het juridische gevecht aan te gaan.

Eerder kon de uitbreiding van de A27 en A12 rondom Utrecht niet doorgaan, omdat het niet voldeed aan de stikstofregels. Omdat het verkeer nu nog maar 100 kilometer per uur mag rijden en omdat er extra natuur wordt aangelegd ter compensatie, mag de uitbreiding volgens het ministerie wel. Als het project doorgaat komen er extra rijstroken op de A27 en A12 en worden rijbanen gescheiden tussen knooppunten Lunetten en Rijnsweerd.

Het is voor het kabinet van groot belang dat de plannen doorgaan. Het project wordt genoemd in het regeerakkoord. Op het traject komt veel verkeer uit verschillende richtingen bij elkaar. De files die daardoor ontstaan zorgen voor „toenemende hinder”, schrijft het ministerie.

Volgens de huidige planning is de nieuwe A27/A12 klaar in 2029.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer