HEMA wil vleugels uitslaan in Verre Oosten
HEMA kijkt naar mogelijkheden om de vleugels uit te slaan in landen als India, Thailand, Maleisië en de Filipijnen. Volgens topman Tjeerd Jegen gaat het vooralsnog om een verkennend onderzoek, zei hij woensdag.
Eerder al zette de winkelketen de stap naar het Midden-Oosten. Daar heeft HEMA inmiddels acht filialen, in de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar. Jegen merkt dat die landen veel toeristen uit andere Aziatische landen trekken. Vandaar dat het oer-Nederlandse HEMA volgens hem voor veel Aziaten al geen onbekende meer is.
De topman had vorig jaar voorafgaand aan de opening van de eerste winkel in Abu Dhabi reeds gezegd dat hij het Midden-Oosten als mogelijke springplank zag voor verdere uitbreiding in Azië.
HEMA kondigde afgelopen zomer aan tevens naar Noord-Amerika te gaan. De gang naar de Verenigde Staten is in de eerste plaats alleen online, door huishoudelijke artikelen aan te bieden op de webshop van Walmart. Het supermarktconcern begint daar vrijdag mee.
HEMA heeft in totaal meer dan 750 winkels en is momenteel actief in elf landen. Ook in Europa zijn recent nog nieuwe filialen geopend. Bij het bedrijf werken circa 19.000 mensen.
De winkelketen heeft zijn verkopen in het afgelopen kwartaal opgekrikt. Het bedrijf deed vooral goede zaken met zijn schrijfwarencollectie maar er gingen ook meer huishoudelijke artikelen over de toonbank. Verder liepen de onlineverkopen stevig op. Zo compenseerde HEMA een daling van de kledingverkopen en een paar moeilijke weken in juli met extreem warm weer.
De kwartaalomzet bedroeg 296 miljoen euro. Mede dankzij de uitbreiding in het buitenland was dat een plus van 3,5 procent op jaarbasis. Het nettoverlies steeg niettemin van 10 naar ruim 14 miljoen euro. Dat heeft te maken met de nog altijd hoge schuldenlast. Met het bedrijfsresultaat gaat het volgens Jegen wel de goede kant op. Ook zijn alle Nederlandse winkels volgens hem winstgevend.