Minder winst voor Ahold Delhaize
Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft vierde kwartaal van vorig jaar minder winst in de boeken gezet. Dat bleek woensdag uit de resultaten van de onderneming. Een jaar geleden profiteerde het Nederlands-Belgische fusiebedrijf nog van een meevaller vanwege veranderende belastingwetgeving in de Verenigde Staten.
Ahold Delhaize zette een winst in de boeken van 517 miljoen euro, tegen 744 miljoen euro in 2017. Onderliggend verbeterde het resultaat wel, van 631 miljoen euro een jaar geleden tot 691 miljoen euro.
Volgens topman Frans Muller is vorig jaar de integratie van Ahold en het Belgische Delhaize „feitelijk afgerond”. Volgens hem zorgde dat voor meer kostenvoordelen, waardoor de onderliggende winstmarge iets verbeterde. Komend jaar verwacht Ahold Delhaize nog eens 500 miljoen euro aan kostenvoordelen te behalen uit de fusie.
Muller roemde onder meer de financiële prestaties in de Verenigde Staten, naar omzet gemeten de belangrijkste markt voor Ahold Delhaize. Het concern verbeterde de onderliggende winstgevendheid in land, waar het onder meer actief is met Food Lion en onlineshop Peapod. In België, waar de marges lager liggen dan in bijvoorbeeld Nederland, sneed het concern in de kosten om de resultaten op te voeren.
Het bedrijf meldde vorige maand al dat de voor wisselkoerseffecten gecorrigeerde omzet in het vierde kwartaal van 2018 met 3 procent groeide, naar 16,5 miljard euro. Over heel 2018 wist Ahold Delhaize de omzet min of meer constant te houden op 62,8 miljard euro. Bij constante wisselkoersen was sprake van een omzetplus van 2,5 procent.
De opbrengsten uit onlineactiviteiten stegen daarbij beduidend harder. In het vierde kwartaal dikten de opbrengsten van webshops als Bol.com of AH.nl met bijna 20 procent aan tot 866 miljoen euro. Ahold Delhaize denkt goed op weg te zijn om zijn doelstelling van 7 miljard euro onlineomzet in 2021 te halen. Onlinegroei voor supermarkten is belangrijk om te concurreren webgiganten als Amazon.