Andere vliegroutes voor Schiphol
De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) komt op 1 november met een alternatief dat moet leiden tot een betere vliegroute vanaf de Polderbaan en de Zwanenburgbaan.
Afgelopen jaar bleek namelijk dat de vliegtuigen die vanaf de evenwijdig aan elkaar liggende banen vertrokken, te dicht bij elkaar in de buurt kwamen. Om onveilige situaties te voorkomen, stijgen de toestellen nu verder van elkaar verwijderd op, wat op zijn beurt leidt tot te veel geluidsoverlast.
De LVNL studeert nu op nieuwe vliegroutes en praat momenteel met alle betrokken partijen, zoals het ministerie en de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS), over een mogelijke oplossing.
Een van de opties zou zijn dat vliegtuigen vanaf de Polderbaan rechtdoor gaan, zodat ze Spaarndam (waar nu veel geluidsoverlast is) aan de oostkant passeren. De toestellen vanaf de Zwanenburgbaan moeten dan scherp naar het oosten afwijken, waardoor Amsterdam-West, Lijnden en Badhoevedorp meer vliegtuiglawaai over zich heen krijgen.
Een woordvoerster van de LVNL kon dinsdag nog niet bevestigen dat deze optie de meest voor de hand liggende is en liet weten dat ze op 1 november pas met de definitieve oplossing naar buiten komt. „We kijken nu welke methode voldoet aan zowel de veiligheidseisen, de capaciteit en de strenge milieueisen.”
De Zwanenburgbaan en de Polderbaan zijn sinds vorig jaar november tegelijkertijd in gebruik. In eerste instantie vlogen de toestellen vanaf beide banen eerst een stuk rechtdoor, maar door onder meer zijwind en een minder goed navigatiesysteem dan waar de LVNL bij het ontwerp van de route vanuit ging, weken ze soms af van de route.