Emissiezone Londen 18 keer groter dan gepland
De Londense burgemeester Sadiq Khan verraste dinsdag vriend en vijand met een enorme uitbreiding van de milieuzone in de Britse hoofdstad.
Khan stelde deze week de details voor van de zogenaamde ultralage-emissiezone (ULEZ), die het centrum van Londen in april volgend jaar moet krijgen om de luchtvervuiling als gevolg van uitlaatgassen terug te dringen. Verrassend is dat die zone in de volgende jaren flink uitbreidt tot aan de noordelijke en zuidelijke ring in 2021.
Daarmee wordt de ULEZ op termijn achttien keer groter, en dat zal gevolgen hebben voor naar schatting 100.000 personenauto’s, 35.000 bestelwagens en 3000 vrachtwagens die nu nog wel het gebied in mogen.
Bestuurders van niet-toegelaten voertuigen zullen een heffing moeten betalen van 12,5 pond per dag (14 euro) als ze de zone binnenrijden, en dat elke dag van het jaar – zonder uitzonderingen. Het gaat onder meer om benzineauto’s en dieselauto’s die de Europese emissienormen overschrijden.
Sterfgevallen
De ambitieuze maatregelen moeten de gezondheid van de Londenaren ten goede komen en de luchtvervuiling terugdringen, die momenteel nog verantwoordelijk is voor duizenden vroegtijdige sterfgevallen en voor gezondheidsproblemen.
Recente studies van de Oxford University tonen aan dat de uitstoot van auto’s en bestelwagens in Londen gezondheidsklachten veroorzaakt, waarvan de bestrijding jaarlijks 650 miljoen pond (741 miljoen euro) kost.
Volgens het Londense stadsbestuur moet de milieuzone ervoor zorgen dat in 2021 meer dan 100.000 Londenaren niet lan- ger in wijken wonen waar de luchtvervuiling de norm overschrijdt.
Gezondheidscrisis
„De strijd tegen de dodelijke luchtkwaliteit en voor de gezondheid van de Londenaren vraagt om moedige ingrepen”, zegt burgemeester Khan. „Luchtvervuiling is een nationale gezondheidscrisis en ik weiger achterover te leunen terwijl duizenden Londenaren lucht inademen die zo vuil is dat hij onze levensverwachting verkort, onze longen beschadigt en chronische ziekten in de hand werkt.”
Autobouwers
Milieuverenigingen zijn enthousiast over de plannen en roepen ook de nationale regering en de autoconstructeurs op om nu een versnelling hoger te schakelen. Steve Gooding, directeur van een Britse vervoersorganisatie, reageert in de Britse krant The Guardian terughoudend op het nieuws. Hij waarschuwt dat deze maatregel juist de armste gezinnen met de oudste auto’s zal raken.