Intensieve schoolweek in Engeland bewijst nut
Onderzoek heeft overtuigend het educatieve belang aangetoond van onderdompeling in het Engels. Dat gebeurt niet het minst door de Projectweek Engeland, reageert K. Kapteijns.
Sedert jaren organiseert het Van Lodenstein College in Kesteren intensieve werk- of projectweken. Als docent Engels en als coördinator, medeorganisator en begeleider Projectweek Engeland havo-5 (zes zoons/dochters van mij participeerden in zo’n week) heb ik best nog wat te zeggen na het lezen van het artikel ”Met het vliegtuig op schoolreis” (RD 22-5). Graag bied ik u een kijkje in de Engelse keuken van onze school.
Voor vele havisten is de projectweek Engeland een hoogtepunt van de middelbareschoolopleiding, al zouden we liever zien dat de dagelijkse openingen met het zingen van een berijmd psalmvers, lezing van een Schriftgedeelte en een overdenking die ereplaats zouden innemen.
De projectweek beoogt stellig ook internationaal cultureel bewustzijn te bevorderen, maar is zeker geen prestigereisje. Onderzoek heeft overtuigend het educatieve belang aangetoond van onderdompeling in het Engels. Dat gebeurt door lezen, kijken, luisteren, schrijven en spreken op school, maar het echte(re) werk vindt zeker (ook) plaats tijdens de Projectweek Engeland, in het begin van het examenjaar. Ná de projectweek worden er diverse luister-, lees-, schrijf- en spreekvaardigheidstentamens afgenomen.
Het examenjaar begint met een intensieve voorbereiding tijdens de lessen Engels (in het Engels). Daarin wordt er aandacht besteed aan onder meer de middeleeuwen (Bijbelse literatuur en geschiedenis), met de focus op Groot-Brittannië. Deels rond Canterbury (kathedraal en aartsbisschop Thomas Becket) en Dover (kasteel en koning Henry II). Ook wordt er aandacht geschonken aan de cultuur van het hedendaagse Engeland (gewoonten en gebruiken, bijzonderheden en bezienswaardigheden).
Voorafgaand aan de projectweek ontvangen de studenten een uitgebreide reader (werkboek) van zo’n 100 bladzijden in full colour. Die biedt een programmaoverzicht, informatie, veel dagopdrachten, Bijbelleesroosters, tips en regels, hymns en dergelijke.
Metropolitan Tabernacle
De reis start met een bezoek aan en opdrachten over Canterbury Cathedral, uiteraard in het Engels. De projectweek wordt afgerond met een bezoek aan en opdrachten over Dover Castle.
In de ”coach”, op de ”ferry” en ”in the streets of London” houden studenten interviews. Ze bezoeken twee musea, met daarbij een presentatie/rondleiding in het Engels. Ze doen ckv-opdrachten (culturele en kunstzinnige vorming), waarbij alle bezoeken gekoppeld zijn aan de individuele profielen cultuur en maatschappij (kunst), economie en maatschappij (economie, Holocaust), natuur en gezondheid (gezondheidszorg 19e eeuw, natuurhistorie) en natuur en techniek (maritieme techniek). Studenten verblijven en eten in twee-, drie- en viertallen bij Engelssprekende gastgezinnen (ze nemen daar ook een interview af). Ze bezoeken een middelbare school (volgen lessen en sporten met Engelse leeftijdgenoten) of de universiteit van Surrey (met een presentatie en rondleiding op de campus en een bezichtiging van de kathedraal).
Alle studenten bezoeken de Metropolitan Tabernacle. Ze luisteren naar een lezing in het Engels over de werken van God door en rond C. H. Spurgeon. Daarna brengen ze een bezoek aan de inpandige boekwinkel en maken ze een ”London Tour”: een wandeling langs koninklijke, bestuurlijke, historische en natuurlijke bezienswaardigheden, waaraan in de lessen Engels van tevoren aandacht is besteed.
Natuurlijk is er ook een vrije middag, met keuzemogelijkheden (British Museum, Tower, Covent Garden, London Eye enzovoort). Het bijwonen van een evensong in St Paul’s Cathedral, in het hart van een wereldse wereldstad, doet de leerlingen beseffen dat ook daar hymns worden gezongen, Góds Woord geopend en gelezen wordt en het Evangelie van Jezus Christus gepredikt wordt.
Veiligheid
Is het dan nog een vraag of studenten veel leren van zo’n educatieve projectweek? Is het nog een vraag of een projectweek de bijdrage in de kosten (300 euro) waard is? Het Van Lodenstein College zegt stellig ja en springt indien nodig bij in de kosten. Studenten die niet meegaan, volgen een verplicht vervangend weekprogramma.
Soms wordt de vraag gesteld of het verantwoord is om Londen te bezoeken, met het oog op de veiligheid. Natuurlijk is er een veiligheids- en calamiteitenplan (en een speciale coördinator/begeleider). Er is ook contact met het ministerie van Buitenlandse Zaken, voor een actueel reisadvies. Verder is nuchterheid geboden en hebben de leerlingen een eigen verantwoordelijkheid. Bovendien (of vooral) behoren zondag 9 en 10 (over vertrouwen op en afhankelijkheid van God) nog altijd tot de drie belijdenisgeschriften. Hopelijk gaan die gepaard met godgeleerdheid zoals Petrus van Mastricht die bedoelt in zijn boek ” Theoretisch-praktische godgeleerdheid” (deel 1, blz. 86): een leer naar de Schriften en een leven tot Gods eer, in Christus en door de Heilige Geest.
De auteur is docent Engels aan het Van Lodenstein College in Kesteren.