„Duurzaam leven snijdt in eigen vlees: We begeren comfort”
Een boek over duurzaamheid speciaal voor de gereformeerde gezindte. Auteur Henk Massink wil reformatorisch Nederland uitdagen om het gesprek aan te gaan.
”Oog voor de schepping” heet het boek van Massink dat woensdag bij uitgeverij De Banier verschijnt.
In drie hoofdstukken ontvouwt de theoloog-filosoof, die werkzaam is op het ministerie van Buitenlandse Zaken, zijn betoog. Allereerst behandelt hij de Bijbelse motieven voor duurzaamheid, daarna schetst hij de milieuproblematiek en vervolgens vertelt hij concreet hoe je aan een duurzamere wereld kunt bijdragen.
Waarom de gereformeerde gezindte als doelgroep?
„Zelf behoor ik ook tot de reformatorische doelgroep en ik merk dat er in deze kring nog grote stappen te maken zijn.
Aandacht voor het milieu zat bij orthodoxe christenen in verdachte hoek. Want vooral de politieke linkerflank vroeg aandacht voor milieuproblematiek. En binnen kerken kwam het geluid eveneens uit links-activistische hoek. Daarom hield de gereformeerde gezindte zich er wat afzijdig van.
Er wordt weleens een tegenstelling gemaakt tussen het zoeken van het persoonlijke behoud en de manier waarop we met de schepping omgaan. Die twee dingen zou ik niet zozeer uit elkaar willen trekken. Hoe je met dieren, planten, bodem, ja, het hele milieu omgaat, vloeit voort uit de persoonlijke kennis van de Schepper, Zijn Zoon en Zijn Geest.”
Is er niet al een verschuiving gaande en is uw boek dus nog wel nodig?
„Er lijkt zeker meer aandacht te zijn gekomen voor milieubehoud, klimaat, dierenwelzijn en armoedebestrijding. Zeker onder de jongeren; het gaat immers over hun toekomst. Maar ik vind het nog wel wat aarzelend.”
Dus de verschuiving gaat niet hard genoeg?
Massink grinnikt even. „Nou, zo moralistisch wil ik niet zijn. Ik zal nooit iemand dwingen zijn eigen opvattingen op te geven. Mijn doel is vooral uit te dagen om met mij in gesprek te gaan.
Ik hoop dat mijn boek bijdraagt aan bewustwording. We zijn allemaal onderdeel van onze westerse cultuur. Maar die richt zich zeer sterk op consumptie. Als christenen gaan we daar volop in mee. Terwijl we uit een calvinistische traditie komen waarin soberheid en de overdenking van het toekomende leven centraal staan. Begeerte lijkt nu in het middelpunt te staan. We zoeken allemaal comfort en luxe. Ik weet zelf hoe verleidelijk dat allemaal is. Het huist in ons hart. Duurzaam leven snijdt in eigen vlees.”
De aarde bebouwen en bewaren: het zijn voor velen bekende termen. U belicht duurzaamheid ook vanuit de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Hoe staat u daarin?
„De gedachte die sommige theologen voorstaan is dat als wij ons maar goed inspannen, we een bijdrage leveren aan de nieuwe hemel en aarde. Ik verzet me tegen dat standpunt. Het gaat in tegen wat Petrus zegt: de aarde zal eens gezuiverd worden door vuur. Tegelijkertijd is het voluit gereformeerd dat de aarde niet compleet zal vergaan, maar wordt vernieuwd.”
Het boek bevat ook negen interviews met personen uit de gereformeerde gezindte. Waarom?
„De meesten van hen komen uit mijn eigen netwerk. Ik koos hen omdat ik wist dat ze positie hebben gekozen rond duurzaamheid. Door hen te interviewen wil ik illustreren dat er meer reformatorische christenen zijn die duurzaamheid in het dagelijks leven handen en voeten geven.”