Economie

Boeing

De allergrootste passagierstoestellen –de jumbo 747 en de superjumbo A380– zijn uit de gratie. Boeing gelooft er niet meer in. Airbus doet inmiddels een wanhopige poging z’n dubbelsdekstoestel een doorstart te geven.

21 June 2017 10:58Gewijzigd op 17 November 2020 01:56
Een A380 van Airbus vliegt tijdens een demonstratie op de 52e luchtvaartshow op het vliegveld Le Bourget in Parijs. De internationale luchtvaartbeurs duurt tot en met zondag.   beeld EPA, Ian Langsdon
Een A380 van Airbus vliegt tijdens een demonstratie op de 52e luchtvaartshow op het vliegveld Le Bourget in Parijs. De internationale luchtvaartbeurs duurt tot en met zondag.  beeld EPA, Ian Langsdon

De luchtvaartshow Le Bourget in Parijs draait op volle toeren. De internationale beurs is een week lang het hoogtepunt voor de luchtvaartsector. Alles wat maar enigszins vliegt, is op het vliegveld onder de rook van Parijs te vinden.

Le Bourget vormt altijd het decor van de strijd tussen de twee grootste vliegtuigfabrikanten, het Amerikaanse Boeing en het Europese Airbus. De aartsrivalen zouten orders op tot ‘Parijs’ om elkaar met grote verkoopaantallen om de oren te slaan.

Boeing doet op Le Bourget z’n visie voor de komende twintig jaar uit de doeken. De allergrootste passagierstoestellen (747 en A380) spelen –volgens de vliegtuigfabrikant– in de toekomstplannen van de meeste luchtvaartmaatschappijen geen rol meer.

Boeing en Airbus hebben beide de productie van viermotorige vliegtuigen, waarmee vele honderden reizigers tegelijk over grote afstanden kunnen worden vervoerd, al op een flink lager pitje gezet. Boeing raakt z’n 747-8 aan de straatstenen niet kwijt, terwijl Airbus z’n A380 niet meer over de toonbank krijgt.

Boeing heeft sinds de introductie van de 747 in 1970 ruim 1500 stuks verkocht. Airbus blijft met z’n A380, sinds de eerste commerciële vlucht in 2007, steken op ruim 200 stuks, terwijl er nog orders voor ruim 100 toestellen in de pijplijn zitten. Deze aantallen zijn echter bij lange na niet voldoende om de extreem hoge ontwikkelkosten van het dubbeldekstoestel terug te verdienen.

Luchtvaartmaatschappijen geven de voorkeur aan lichtere en dus zuinigere kisten met twee motoren. Boeing voorziet de komende twee decennia een markt voor ruim 41.000 vliegtuigen voor uitbreiding en vernieuwing van de vloot.

De vraag bestaat voor bijna driekwart uit kleinere toestellen voor kortere afstanden. Boeing lanceert daarom in Parijs een nieuw product: de 737 MAX 10. Dit werkpaard moet de concurrentie aangaan met de populaire Airbus A321neo. De eerste miljardenorders stromen binnen.

Airbus geeft de A380 nog niet helemaal op. De fabrikant doet een verwoede poging om de superjumbo een nieuwe impuls te geven. „Een nieuwe stap voor ons iconische vliegtuig om de wereldwijde groei op te vangen”, aldus Airbustopman John Leahy.

De A380plus is aerodynamischer, zuiniger en minder lawaaiig, terwijl het aantal passagiers door een slimmere indeling met tachtig toeneemt. Het brandstofgebruik ligt 4 procent lager, terwijl het aantal onderhoudsmomenten kan worden opgerekt.

De vraag is of Airbus hiermee klanten weet te verleiden. Vooralsnog is er nog geen enkele order voor de A380plus getekend.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer