„Als we niets doen, loopt de BV Nederland knarsend vast”
Knarsend komt de BV Nederland tot stilstand als we niets doen, vreest driekwart van de Nederlanders. Zowel op de weg als in het openbaar vervoer zal het hopeloos vastlopen. Ook wil driekwart van de Nederlanders dat er actie wordt ondernomen om de uitstoot van CO2 en fijnstof te verminderen.
Dat bleek dinsdag uit een onderzoek dat de Mobiliteitsalliantie uit Den Haag heeft laten uitvoeren onder 1551 Nederlanders. De alliantie is een samenwerkingsverband van de ANWB, RAI Vereniging, NS en tal van koepelorganisaties, vervoerders en reizigersorganisaties. Mobiliteit staat niet hoog op de politieke agenda, terwijl de Nederlander zich daar wél zorgen over maakt, aldus het samenwerkingsverband.
Welke problemen ervaren Nederlanders op de weg?
Veel mensen ervaren toenemende drukte op de weg en in het openbaar vervoer (ov). De reacties in het rapport spreken boekdelen. „Er komt steeds meer asfalt bij maar de files blijven toch groeien.” Een hartenkreet: „Nederland slibt dicht; er dreigt een verkeersinfarct.” In de praktijk staat 31 procent van de Randstedelingen geregeld vast in de file.
Is beter ov een oplossing?
Voor veel automobilisten is het ov geen optie. Met name op het platteland is het ov uitgekleed. „Ik woon in een dorp met slecht openbaar vervoer. Er zal dus nog heel wat moeten veranderen voor er iets af te wegen valt.” In de steden –met frequenter rijdende lijndiensten– ligt dat anders: daar valt wel te kiezen tussen de auto en ov. De meeste respondenten ervaren het ov momenteel als te druk en te duur.
Welke oplossingen dragen ze nog meer aan om een verkeersinfarct te voorkomen?
Met name mensen die minder dan 15.000 kilometer rijden zijn voor de invoering van een spitstarief. Een derde van de respondenten denkt dat binnen nu en vijf jaar meer mensen een auto zullen delen. Eveneens een derde dat wekelijks autorijdt, geeft aan geen alternatief te hebben en zal de auto blijven pakken voor het woon-werkverkeer.
Met name voor afstanden tot 30 kilometer blijkt voor de meeste respondenten (31 procent) de elektrische fiets de belangrijkste concurrent van de auto; 24 procent zou de trein pakken en 17 procent het ov. Een op de zeven (16 procent) zou meer gebruikmaken van het ov als dat op afroep zou zijn in plaats van een vaste lijndienst. Als belangrijkste overweging om toch in de auto te stappen noemen ze het weer, de reistijd en de afstand.
Verder staan flexibele werktijden en thuis werken hoog op de lijst van de oplossingen.
Welke maatregelen kunnen helpen om de luchtvervuiling een halt toe te roepen?
Driekwart van de respondenten wil dat er actie wordt ondernomen om de uitstoot van CO2 en fijnstof te verminderen. Ze dragen oplossingen aan zoals de elektrische auto en de elektrische fiets. Maar ook milieuzones in steden scoren hoog.