ChristenUnie en SGP goed in slappe was
ChristenUnie en zeker SGP hebben deze campagne kennelijk nogal wat geld te besteden. Wie op Facebook zit, Marktplaats bezoekt of filmpjes op YouTube bekijkt, kan zomaar CU-voorman Segers ontmoeten.
Bij de SGP worden kosten noch moeite gespaard om Van der Staaij onder de aandacht van burgers te brengen. Richtte de partij zich in het verleden exclusief op de eigen achterban, anno 2017 probeert de partij ook zwevende kiezers aan zich te binden.
Sinds deze week lacht Van der Staaij op grote billboards langs snelwegen zijn potentiële kiezers toe. Op Valentijnsdag publiceerde de SGP-voorman in grote landelijke dagbladen een brief met de oproep energie te steken in relaties. Woensdag plaatsten vier landelijke kranten een pleidooi van de lijstrekker om de ouderdom te waarderen.
Volgens woordvoerder Proos kon de partij de laatste advertentie plaatsen „omdat veel leden en ondernemers naar aanleiding van de valentijnsadvertentie zeiden: „Doe dat nog eens.” En ze willen daar ook aan meebetalen. We krijgen meer giften dan vroeger.”
Wat ongetwijfeld ook helpt, is dat de partij sinds 2014 een ondernemersplatform heeft. Veel ondernemers trekken graag hun portemonnee voor een goed doel. Premier Rutte sprak bij dit platform en zei twee weken geleden in een interview met deze krant daarover: „Dat is dan in mijn waarneming, haha, gewoon een VVD-zaal, hoor.” Een overeenkomst is natuurlijk ook dat veel liberale én staatkundig gereformeerde ondernemers goed in de slappe was zitten.