Chinese vraag geeft ook resultaten Volkswagen enige glans
De Duitse automaker Volkswagen heeft het derde kwartaal van het jaar afgesloten met zwarte cijfers. Net als branchegenoten Tesla en Daimler profiteerde Volkswagen van de aantrekkende markt in China. Dat hielp de pijn van de coronacrisis enigszins te verzachten.
Volkswagen, ook eigenaar van merken als Skoda, Audi en Porsche, sloot de meetperiode af met een operationeel resultaat van 3,2 miljard euro. Dat volgde op een verlies in het tweede kwartaal voor de bestverkopende autofabrikant ter wereld. In China waren de verkopen de voorbije maanden weer op het niveau van voor het uitbreken van de crisis.
De aanhoudende malaise in Europa en Noord-Amerika en verscherpte maatregelen op thuismarkt Duitsland zitten een breed herstel van de sector in de weg. Verschillende automakers zeiden al dat de ontwikkelingen de komende maanden moeilijk te voorspellen zijn.
In het tweede kwartaal zorgden het sluiten van showrooms en fabrieken voor miljardenverliezen in de industrie. Voor Volkswagen is het ook zaak dat het productienetwerk in stand blijft. De automaker begon onlangs met de uitrol van het nieuwe elektrische model ID.3 en de nieuwste Golf naar klanten.
Het merk Volkswagen was, mede door kosten vanwege het dieselschandaal, in de eerste negen maanden van dit jaar verlieslatend.