Honderden gesprekken met advocaten opgenomen in gevangenis
Sinds begin dit jaar zijn er 321 gesprekken tussen advocaten en gevangenen opgenomen door de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Per ongeluk, aldus de gevangeniskoepel.
Volgens de DJI zijn de gesprekken niet uitgeluisterd en inmiddels verwijderd.
Gevangenen mogen minstens een keer per week tien minuten bellen via het systeem Telefonie voor Justitiabelen. Die gesprekken worden standaard opgenomen uit veiligheidsoverwegingen. Maar gesprekken tussen advocaten en hun cliënten zijn vertrouwelijk, dus worden die op basis van nummerherkenning automatisch gefilterd. Dat gebeurt met behulp van een lijst met telefoonnummers van advocaten(-kantoren) van tien cijfers van de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA). Sommige advocaten geven echter doorkiesnummers aan hun cliënten en die dertien cijfers herkende het systeem niet, aldus een woordvoerder van de DJI.
Programmeerfouten
De fout kwam aan het licht na een melding van het detentiecentrum Schiphol. Daar werd op 16 september onbedoeld een gesprek opgenomen tussen een gevangene en een advocaat, aldus de DJI.
Het systeem is volgens de woordvoerder inmiddels aangepast, waardoor ook de nummers met meer dan tien cijfers nu door het systeem worden herkend. De NOvA is ingelicht over de kwestie en noemt het een „onwenselijke situatie.”
Het gaat overigens vaker mis op dit gebied. In december vorig jaar concludeerde een onderzoekscommissie die in opdracht van minister Sander Dekker van Rechtsbescherming naar de kwestie keek, dat tussen 2013 en 2018 in gevangenissen naar schatting 25.000 gesprekken tussen advocaten en hun cliënten zijn opgenomen.
Dat kwam door programmeerfouten in het door vrijwel alle gevangenissen gebruikte telefoonsysteem.