Amerikanen weten McDonald’s weer beter te vinden
De Amerikaanse fastfoodketen McDonald’s groeit weer op zijn thuismarkt. Daartegenover staat een daling van de verkopen wereldwijd, vooral door de negatieve impact van de coronacrisis.
In de drie maanden tot en met september verkocht de keten wereldwijd 2,2 procent minder aan hamburgers, milkshakes, maar ook ontbijtjes. In de Verenigde Staten nam de vergelijkbare omzet echter met een kleine 5 procent toe, geholpen door de drive-thru-verkopen. Ook met acties met limited edition-maaltijden wist McDonald’s Amerikanen te verleiden.
De resultaten van de fastfoodketen leggen de groeiende kloof binnen het restaurantsegment duidelijk bloot. Veel eetgelegenheden in het hogere segment worstelen om de crisis te overleven. McDonald’s komt juist als een van de winnaars van de crisis bovendrijven. Mede door de verdere uitrol van drive-thru-restaurants maar ook door in te zetten op maaltijdbezorging.
McDonald’s beloofde zijn aandeelhouders mee te laten profiteren van de beter dan verwachte resultaten. Het driemaandelijkse dividend werd met ruim 3 procent verhoogd. Dat weerspiegelt volgens het bedrijf de sterke financiële positie en groeimogelijkheden voor de onderneming.