Geen bonnen meer op voorruit
Drie Franse ministeries werken hard aan een plan om verkeersovertredingen voortaan automatisch naar de ’klant’ te sturen. Die heeft dan alleen maar te betalen -bedragen van 35 tot 145 euro- en kan pas daarna protest aantekenen voor een rechtbank. Dat alles levert de Franse staat ruim 1,4 miljard euro op, ofwel 23 euro per jaar per Fransman.
Die cijfers zijn verschenen na bijstellingen in de begroting voor inkomsten uit verkeersovertredingen voor dit jaar van 510 miljoen naar 600 miljoen. Voor volgend jaar was een verhoging voorzien van 25 procent. De 1,4 miljard gaat dat alles dik te boven, maar de staat heeft geld nodig.
Automobilistenorganisaties in het land zijn woedend: sinds anderhalf jaar geleden radars langs de autosnelwegen verschenen, rijden de Fransen immers veel fatsoenlijker. Zij houden zich aan de 130 kilometer per uur op die wegen en aan de 50 kilometer in de bebouwde kom. Gevolg: een gemis aan inkomsten voor de staat. Die zoekt nu andere middelen.
Met de radars is ook het automatisme verschenen in bonnen schrijven. Die gaan sindsdien per post regelrecht naar de eigenaar van het voertuig. Dat is bijvoorbeeld een boer in Bretagne overkomen, wiens tractor met ruim 130 kilometer per uur zou zijn gefotografeerd op de autosnelweg Parijs-Lyon. „Ik wil best toegeven dat er een turbo op zit, maar aan de 130 kom ik echt niet, en die tractor is nooit van mijn land af geweest”, vertelde de man, toen nog lachend, voor de televisie. Maar zijn bon -een paar honderd euro- heeft hij eerst moeten betalen, voordat hij met verklaringen van de constructeur van de tractor en van onafhankelijke instellingen voor de rechter kwam.
De mensen betalen dus. Vandaar dat nu is bedacht dat dat ook kan gelden voor parkeerbonnen en andere overtredingen. Een vrouw in Lyon is vorige week bekeurd omdat zij rookte achter het stuur. De nationale organisatie voor verkeersveiligheid (Sécurité Routière) heeft gewag gemaakt van een plan om op te treden tegen mensen die hun autoradio proberen af te stemmen. Officieel geldt dat alles om het aantal doden op de Franse wegen te beperken.